تاثیر ناباروری اولیه بر کیفیت زندگی زنان در شهرستان ارومیه

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
ناباروری اولیه به عنوان یک بحران در زندگی مشترک می تواند مهارت های ارتباطی، شغلی و اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. هدف مطالعه ی حاضر بررسی تاثیر ناباروری اولیه بر کیفیت زندگی در زنان مراجعه کننده به کلینیک ناباروری مرکز آموزشی_ درمانی شهید مطهری ارومیه بود.
مواد و روش کار
در این مطالعه 60 زن مبتلا به ناباروری اولیه مراجعه کننده به مرکز درمان نازایی و 60 زن بارور مراجعه کننده به مرکز بهداشتی درمانی با تحصیلات دیپلم یا بالاتر به روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند و پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی سازمان جهانی سلامت را تکمیل نمودند.
یافته ها
بین گروه بارور و نابارور ازنظر خصوصیات دموگرافی، اجتماعی و باروری تفاوت معنی داری وجود نداشت اما ازنظر وضعیت قاعدگی تفاوت معنی دار وجود داشت (P=0.04). در دو حیطه ی فیزیکی و محیطی کیفیت زندگی، بین دو گروه بارور و نابارور تفاوت معنی داری وجود نداشت اما کیفیت زندگی زنان نابارور در حیطه های روانی (P=0.04) و اجتماعی به طور معنی دار پایین بود (P=0.04).
بحث و نتیجه گیری
زنان مبتلا به ناباروری اولیه کیفیت زندگی مرتبط با سلامت پائین تری نسبت به سایر زنان دارند، لااقل در حیطه های روانی و اجتماعی. لذا این مشکل باید بیش ازپیش موردتوجه قرار گیرد و حمایت های روانی و اجتماعی برای آنان فراهم گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
598 تا 604
لینک کوتاه:
magiran.com/p1322286 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!