مقایسه اثر و عوارض مقادیر مختلف پروپرانولول به همراه متیل فنیدیت در کودکان 6-12 ساله مبتلا به اختلال بیش فعالی-کم توجهی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اختلال بیش فعالی-کم توجهی (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) از شایع ترین اختلالات روان پزشکی کودکان می باشد. مقدار کم پروپرانولول در کاهش علایم این اختلال تا حدی موثر است. این مطالعه، اثر و عوارض مقادیر مختلف پروپرانولول به همراه متیل فنیدیت را در کودکان مبتلا به این اختلال مقایسه می کند.
روش بررسی
30 کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی-کم توجهی مراجعه کننده به درمانگاه روان پزشکی کودکان به طور تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند. همه افراد گروه اول متیل فنیدیت و میزان کم (10-20 میلی گرم در روز) پروپرانولول، و همه افراد گروه دوم متیل فنیدیت و میزان بیشتر (20-40 میلی گرم در روز)پروپرانولول دریافت کردند. در ابتدای مطالعه و پایان هفته دوم و چهارم بر اساس مقیاس کانرز، علایم بیماری پیگیری شد و اثرات درمانی و عوارض جانبی دو گروه بررسی شد.
یافته ها
درهر دو گروه، نمره مقیاس کانرز به صورت معنادار در پایان هفته دوم و چهارم کاهش یافت (0/001= P). در گروه دوم در پایان هفته دوم و چهارم کاهش بیشتر نمرات کانرز نسبت به گروه اول دیده شد. در پایان هفته دوم و چهارم، در گروه دوم به ترتیب 32 درصد و 50 درصد کاهش نمره و در گروه اول به ترتیب 20 درصد و 37 درصد میانگین نمرات مقیاس کانرز نسبت به ابتدای مطالعه کاهش یافت (0/001= P). بین فشار خون و نبض و شیوع عوارض جانبی در دو گروه تفاوت معنادار نبود (0/05> P).
نتیجه گیری
احتمالا میزان بالاتر پروپرانولول در مقایسه با میزان کمتر آن در کاهش علایم اختلال بیش فعالی-کم توجهی موثرتر است و با عوارض بیشتری همراه نیست.
زبان:
فارسی
صفحات:
389 تا 398
لینک کوتاه:
magiran.com/p1322887 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!