تاثیر تمرینات پیلاتس بر درد، عملکرد و زاویه ی لوردوز کمری زنان مبتلا به کمر درد مزمن غیر اختصاصی و هایپرلوردوزیس

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کمر درد مزمن غیر اختصاصی شایع ترین نوع کمر درد مزمن می باشد و دستیابی به یک برنامه ی درمانی و توانبخشی برای بهبود سریع تر بیماران مبتلا به کمردرد مزمن همواره مورد توجه بوده است. لذا هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی تاثیر یک دوره تمرینات پیلاتس بر درد زنان مبتلا به کمر درد مزمن غیر اختصاصی بود.
روش بررسی
27 زن مبتلا به کمر درد مزمن با علت ناشناخته و هایپرلودوزیس در محدوده ی سنی 30 تا 50 سال به طور تصادفی هدفمند انتخاب و در دو گروه برابر تجربی و کنترل تقسیم شدند. ابتدا میزان درد، عملکرد بیماران و درجه ی لوردوز کمری از طریق پرسش نامه های کیوبک، اسوستری و دستگاه فورمتریک اندازه گیری شد. سپس بیماران گروه تجربی به مدت 8 هفته به تمرینات تعدیل شده پیلاتس پرداختند و گروه کنترل در مدت زمان مشابه، درمان های رایج را دریافت کردند. بعد از این مدت دوباره درد و عملکرد و درجه ی لوردوز کمری بیماران هر دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفت. سطح معنی داری نیز 0/05≥P در نظر گرفته شد.
یافته ها
نتایج تحقیق نشان داد که بعد از هشت هفته تمرین، کاهش معنی داری در شدت درد (0/0001≥P)، بهبود قابل توجه در ناتوانی عملکردی (0/001≥P) و همچنین کاهش زاویه ی لوردوز کمری (0/001≥P) گروه تجربی نسبت به گروه کنترل وجود داشت.
نتیجه گیری
از یافته ها این تحقیق می توان نتیجه گیری کرد که تمرینات پیلاتس موجب کاهش شدت درد، بهبود ناتوانی و کاهش درجه ی لودروز بیماران مبتلا به کمر درد مزمن غیراختصاصی شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
120 تا 131
لینک کوتاه:
magiran.com/p1324473 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!