مسائل اخلاقی در انتشار مقالات علمی: بررسی اواع و علل سوء رفتارهای علمی در پژوهش های علوم پزشکی

پیام:
چکیده:
زمینه
امروزه نقش مقاله های علمی در رشد و توسعه کشورها بر همگان آشکار است. از این رو، بیشتر افراد و سازمان ها سعی در افزایش میزان تولید علمی خود جهت، بالا رفتن رتبه ملی و بین المللی شان دارند. در این بین ممکن است استانداردها و ملاحظات اخلاقی مطرح در زمینه نگارش و انتشار آثار علمی رعایت نشود که این مورد، به ویژه در حوزه پزشکی، گاه زیان های جبران ناپذیری را بر پیکره علمی جامعه و حتی وجهه علمی افراد وارد می سازد. یکی از موثرترین راه ها برای جلوگیری از بروز سوء رفتارهای علمی، آشنا نمودن محققان و پژوهشگران با انواع ملاحظات اخلاقی در نگارش مقالات و مصداق های سوء رفتار علمی می باشد. در این مطالعه به صورت جامع هر یک از موارد سوء رفتارهای علمی مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهایی جهت جلوگیری از بروز این پدیده ها ارائه گردیده است.
نتیجه گیری
عمده ترین مواردی که مورد بحث قرار گرفته اند عبارت اند از: مسائل مربوط به شرایط نویسندگی و سوءرفتارهایی که در این زمینه می تواند به وجود آید. از جمله: نویسندگان شبح و بدلی، سرقت علمی یا ادبی، سوء رفتارهای مربوط به ارسال و انتشار یافته های علمی، داده سازی و جعل داده ها، و تضاد منافع. در انتهای مقاله وظایف و مسئولیت های سردبیران مجلات پزشکی برای جلوگیری از بروز این پدیده ها ارائه شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1324993 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!