بررسی عوامل موثر بر کار آیی مدیران دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با تاکید بر مهارت های سه گانه مدیریت

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
امروزه در تمام کشورهای جهان، نقش سلامت و حفظ آن در رشد و توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حائز اهمیت است. بدین جهت صاحب نظران امر توسعه معتقدند که برای دستیابی به اهداف آموزشی و علمی در زمینه سلامت و درمان مدیران و مربیان باید از شایستگی و کار آیی لازم برخوردار باشند. ازاین رو در این تحقیق، رابطه ویژگی های فردی مشتمل بر سن، سابقه خدمت، سابقه مدیریت و مهارت های سه گانه (انسانی، ادراکی و فنی) مدیران با کار آیی آنان بررسی شده است.
مواد و روش ها
روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی پیمایشی می باشد. جامعه آماری، شامل مدیران دانشگاه به تعداد 103 نفر می باشد. نمونه آماری شامل 52 مدیر است که با استفاده از نمونه گیری تصادفی انتخاب گردیده است. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه استفاده شده است. یک پرسشنامه مخصوص مدیران، جهت جمع آوری اطلاعات فردی از آنان و دیگری، برای سنجش کار آیی مدیران توسط کارکنان بود.
یافته ها
اهم نتایج به دست آمده نشان داد که بین سن و کار آیی (0/252=r و 0/740=P) و بین سابقه خدمت و کار آیی (0/188-=r و 0/182=P) رابطه معناداری وجود ندارد ولی بین سابقه مدیریت و کار آیی رابطه مثبت و مستقیم معنادار (0/127=r و 0/04=P) وجود دارد. بین مهارت های سه گانه مدیران (فنی، انسانی و ادراکی) با کار آیی، رابطه وجود دارد، بطوریکه با افزایش هر یک از آن ها بر کار آیی مدیران افزوده می شود.
بحث و نتیجه گیری
شناخت عوامل موثر، مهارت های سه گانه و نحوه رابطه آن ها با کار آیی ازجمله نتایج این پژوهش بود که آگاهی از آن ها برای مدیران برای دستیابی به کار آیی سودمند خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
576 تا 584
لینک کوتاه:
magiran.com/p1325032 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!