ارتباط بین شب کاری و کمردرد در پرستاران بیمارستان های آموزشی تبریز در سال 1392

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
پرستاری از مشاغلی است که در آن فرد شاغل مجبور به انجام شیفت های در گردش ازجمله نوبت شب است. نوبت های شب کاری در پرستاران آن ها را در معرض اختلالات فیزیکی و روانی قرار می دهد که یکی از این مشکلات می تواند کمردرد باشد که علاوه بر ایجاد آسیب جسمی و گاه معلولیت به این گروه مراقبین سلامت، هزینه هایی مثل ازکارافتادگی و بازنشستگی پیش از موعد را باعث شود.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است که داده های آن با استفاده از پرسشنامه دو قسمتی Oswestry و پرسشنامه مشخصات دموگرافیکی و شدت کمردرد از 380 پرستار در بیمارستان های آموزشی تبریز جمع آوری و برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است.
یافته ها
نتایج مشخص نمود که ارتباطی بین وجود نوبت شب کاری پرستاران و کمردرد وجود ندارد. هرچند شیوع کمردرد در پرستاران شب کار بالابود. بین مشخصات دموگرافیکی پرستاران و کمردرد به استثنای سن رابطه ای وجود نداشت به گونه ای که با افزایش سن شیوع کمردرد بالا می رفت.
بحث و نتیجه گیری
اکثر پرستاران به دلیل نوبت های کاری شبانه در معرض انواع اختلالات جسمی ازجمله کمردرد قرار دارند که برای درک صحیح تر این موضوع نیاز به پژوهش بیشتری وجود دارد. انجام اقداماتی مانند تنظیم نوبت های کاری با توجه به سن، سابقه کاری و مداخلات مدیریتی جهت استفاده از پرستاران با سن و سابقه بیشتر در بخش های با بارکاری کمتر در صورت امکان می تواند در کاهش کمردرد مفید باشد. همچنین انجام مرور سامانمند بر مطالعات موجود توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
521 تا 515
لینک کوتاه:
magiran.com/p1325039 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!