ارزیابی واکنش آفتابگردان به تداخل علف های هرز در شرایط کم آبیاری

پیام:
چکیده:
به منظور بررسی اثر تداخل علف های هرز در شرایط کم آبیاری بر عملکرد دانه آفتابگردان و نیز بررسی توانایی رشد علف های هرز باریک برگ و پهن برگ در شرایط رطوبتی مختلف، پژوهشی در سال 1390 انجام شد. در این آزمایش سطوح مختلف کم آبیاری (سطوح 40، 60،80 و 100 درصد تامین نیاز آبی آفتابگردان) و تداخل علف های هرز (شرایط عاری از علف هرز و تداخل کامل در طول فصل رشد) به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با چهار تکرار بررسی شد. یک تیمار آبیاری جوی- پشته ای به عنوان شاهد در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که عملکرد دانه آفتابگردان تحت تاثیر سطح آبیاری و تداخل علف های هرز قرار گرفت. در اثر تداخل علف های هرز در آبیاری جوی- پشته ای و قطره ای- نواری در سطوح 100 و 80 درصد تامین نیاز آبی محصول به ترتیب 30، 23 و21 درصد افت عملکرد نسبت به شاهد عاری از علف هرز به وجود آمد. بیشترین مقدار زیست توده علف های هرز در روش آبیاری قطره ای- نواری (تامین 100 درصد نیاز رطوبتی) مشاهده شد که نسبت به آبیاری جوی- پشته ای 17 درصد افزایش داشت. همچنین با کاهش رطوبت، زیست توده مجموع علف های هرز تا 64 درصد کاهش یافت. رقابت علف های هرز و تنش رطوبتی در مناطقی که با کمبود آب مواجه بوده و به کم آبیاری روی آورده اند، می تواند تاثیر سوء مضاعف بر عملکرد گیاهان زراعی بر جای گذارد. بنابراین در کم آبیاری جهت کاهش اثر علف های هرز بر رشد و عملکرد گیاهان زراعی، کنترل علف های هرز در اولین زمان جهت افزایش کارایی کنترل علف هرز و کاهش اتلاف آب به وسیله علف های هرز در این شرایط ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
431 تا 441
لینک کوتاه:
magiran.com/p1325045 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!