بررسی ارزش تشخیصی میزانCaval index در تعیین فشار ورید مرکزی پایین در مقایسه با روش تهاجمی در بیماران بستری در ICU بیمارستان شهید باهنر کرمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اندازه گیری فشار ورید مرکزی (CVP) یکی از راه های مهم در ارزیابی وضعیت همودینامیک بیمار می باشد. به خصوص در بیماران مبتلا به شوک سپتیک که فشار پایین تر از mmhg8 به عنوان نشانه ای برای جایگزینی سریع مایعات تلقی می شود. اندازه گیری CVP نیازمند اقدامات تهاجمی است. هدف از این مطالعه بررسی ارزش سونوگرافی ورید اجوف تحتانی و میزان Caval Index در تخمین فشار پایین CVP است.

روش بررسی

در این مطالعه مشاهده ای 70 بیمار که در ICU بیمارستان شهید باهنر کرمان بستری بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. بیماران همگی دارای کاتترورید مرکزی بودند. قطر ورید اجوف تحتانی توسط دستگاه سونوگرافی پرتابل یک بار در انتهای دم و بار دیگر در انتهای بازدم اندازه گیری شد و میزان Caval Index که بیانگر مقدار تغییر قطر IVC در طی یک سیکل تنفسی است، محاسبه شد. فشار ورید مرکزی توسط مانومتری اندازه گیری شد.

نتایج

نتایج نشان داد که بین قطر دمی و بازدمی IVC و میزان CVP یک رابطه مثبت (بر اساس آزمون پیرسون) وجود دارد. همچنین میزان حساسیت و ویژگی Caval Index بالاتر از 50% در تخمین فشار ورید مرکزی کمتر از mmhg8 به ترتیب 94% و 97% بود.

نتیجه گیری

با توجه به اینکه اندازه گیری CVP یک اقدام تهاجمی است می توان در شرایط اورژانس از سونوگرافی ورید اجوف تحتانی در تخمین فشار پایین CVP (کمتر از mmhg8) و نیاز به جایگزینی سریع مایعات استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1304 تا 1310
لینک کوتاه:
magiran.com/p1325264 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!