اثر توام تمرین هوازی و مصرف عصاره ی پسته ی وحشی بر بیان پروتئین انتقال دهنده گلوکز-4 و گلیکوژن عضلانی در موش های صحرایی دیابتی

پیام:
چکیده:
مقدمه
تاثیر تمرین های ورزشی روی بیان پروتئین GLUT4 در مطالعات متعدد بررسی شده، اما اثر تمرین هوازی همراه با مصرف عصاره های گیاهی، بر بیان پروتئین GLUT4 نامعلوم است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر تمرین هوازی و عصاره ی پسته ی وحشی بر بیان پروتئین GLUT4 و سطح گلیکوژن عضله دوقلوی موش صحرایی دیابتی شده بود.
مواد و روش ها
40 سر موش صحرایی نر به صورت تصادفی در 5 گروه کنترل سالم، کنترل دیابتی، دیابت+ تمرین هوازی، دیابت+ عصاره و دیابت+ تمرین هوازی+ عصاره قرار گرفتند. برنامه ی تمرینی شامل 6 هفته تمرین هوازی روی نوار گردان بود. چهل و هشت ساعت پس از آخرین جلسه تمرین و مصرف عصاره، موش ها بی هوش شدند و عضله ی دوقلو برای اندازه گیری سطح گلیکوژن و بیان پروتئین GLUT4 جدا شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه انجام شد (05/0P<).
یافته ها
بیان پروتئین GLUT4 و سطح گلیکوژن عضله ی دوقلو در گروه دیابت+ تمرین هوازی+ عصاره در مقایسه با گروه کنترل دیابتی به طور معنی داری بالاتر بود (مقادیر Pبه ترتیب 001/0، 02/0)، اما تمرین و دریافت عصاره به تنهایی، تغییر معنی داری در متغیرهای یاد شده ایجاد نکرد.
نتیجه گیری
به نظر می رسد مصرف عصاره ی پسته وحشی همراه تمرین های ورزشی خاص، نسبت به استفاده از هر یک از این استراتژی ها به تنهایی، روش مطلوب تری در راستای افزایش پروتئین های انتقال دهنده ی گلوکز و گلیکوژن عضلانی، و به احتمال زیاد بهبود عملکرد انسولین می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
245 تا 253
لینک کوتاه:
magiran.com/p1325395 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!