بیماری پریودنتال به عنوان عامل زمینه ای بیماری های قلبی عروقی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری قلبی عروقی یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر دنیا محسوب می شود. در اکثر موارد علت زمینه ای آن، آترواسکلروزیس است. بیماری پریودنتال به عنوان یک بیماری عفونی می تواند در ایجاد آترواسکلروزیس موثر باشد. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر بیماری پریودنتال در ایجاد بیماری قلبی عروقی و مروری بر مکانیسم آن می باشد.
مواد و روش کار
این مطالعه حاصل مروری بر مقالات علمی موجود در پایگاه های معتبر در خصوص مکانیسم تاثیر بیماری پریودنتال بر سیستم قلبی عروقی و پیدایش بیماری های مرتبط با آن می باشد. در این مطالعه از کلمات کلیدی Atherosclerosis، Periodontal disease، Cardiovascular disease، Cytokine استفاده شد.
یافته ها
مطالعات متعددی در خصوص ارتباط بیماری پریودنتال و بیماری های قلبی عروقی گزارش شده است. در این مطالعات، نقش بیماری پریودنتال در ایجاد آترواسکلروزیس و مکانیسم آن مورد بررسی قرار گرفته است و در این مورد به عواملی ازجمله تهاجم مستقیم پاتوژن های پریودنتال به پلاک های آترواسکلروتیک، تاثیر سایتوکاین های پیش التهابی، اثرات پیش انعقادی پاتوژن پریودنتال و افزایش فعالیت پلاکت ها و گلبول های سفید خون به عنوان علل موثر اشاره شده است.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه عفونت می تواند از طریق سلولهای سیستم ایمنی باعث تغییر در متابولیسم چربی ها شود، می توان به نقش بیماری پریودنتال به عنوان یک بیماری عفونی در ایجاد آترواسکلروزیس و سایر بیماری های قلبی عروقی اشاره نمود. بنابراین توصیه می شود که افراد جامعه در مورد اهمیت رعایت بهداشت دهان آگاهی یابند و اطلاعات لازم را در خصوص تاثیر منفی بیماری پریودنتال بر سیستم قلبی عروقی و اهمیت آشنایی با علائم اولیه این بیماری جهت تشخیص و درمان زودهنگام آن کسب نمایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
417
لینک کوتاه:
magiran.com/p1326326 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!