ارتباط بین ابتلا به انفاکتوس میوکارد و مصرف دخانیات؛تعدیل اریبی نسبت شانس حاصل از طبقه بندی غلط مواجهه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در برخی از مطالعات اپیدمیولوژی هدف بررسی رابطه بین مواجهه با عوامل خطر و ابتلا به یک بیماری خاص به عنوان پیامد می باشد. در مطالعات مورد-شاهدی مشخص نشدن وضعیت واقعی مواجهه در اثر طبقه بندی غلط باعث اریب شدن نسبت شانس به سمت عدد یک و آشکار نشدن رابطه واقعی می شود.
مواد و روش کار
این مطالعه به منظور تصحیح اریبی نسبت شانس در بررسی رابطه مواجهه با دخانیات و ابتلا به انفاکتوس قلبی انجام گردید. این مطالعه شامل دو قسمت مطالعه اصلی و مطالعه معتبرسازی می باشد. مطالعه اصلی به صورت مورد- شاهدی انجام شد و شامل 509 نفر در گروه ابتلا به سکته قلبی و 428 نفر در گروه شاهد می باشد، روش تعیین وضعیت مواجهه دارای خطای طبقه بندی غلط بود. مطالعه معتبرسازی شامل زیر نمونه ای از مطالعه اصلی بود که 105 نفر از گروه مورد و 95 نفر از گروه شاهد را در بر گرفت. برای مطالعه معتبرسازی وضعیت واقعی مواجهه مشخص شد. پارامترهای طبقه بندی غلط برآورد شد و با استفاده از روش ماتریسی برای تصحیح نسبت شانس مطالعه اصلی بکار گرفته شدند.
یافته ها
در مطالعه اصلی رابطه معناداری بین مواجهه با دخانیات و ابتلا به سکته قلبی آشکار نشد (95%CI: 0.959-1.628، p=.051). پارامترهای طبقه بندی غلط برای گروه های مورد و شاهد به ترتیب (SE=0.97، SP=0.774) و (SE=1، SP=0.731) بدست آمد. پس از معتبرسازی و تصحیح خطای طبقه بندی غلط متغیر مواجهه، رابطه مواجهه با دخانیات و پی آمد معنا دار شد (95%CI: 1.027- 1.72، p=0.015).
نتیجه گیری
تاثیر منفی خطای طبقه بندی غلط مواجهه در مطالعات مورد-شاهدی حتی می تواند به گونه ای باشد که موجب قضاوت نادرست در مورد ارتباط بین مواجهه و پی آمد شود. لذا استفاده از روشی مانند روش ماتریسی برای تعدیل طبقه بندی غلط الزامی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
451
لینک کوتاه:
magiran.com/p1326347 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!