بررسی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی باسیل های گرم منفی جدا شده از نمونه های بالینی در بیمارستان ولی عصر (عج) اراک

پیام:
چکیده:
زمینه
بیماری های عفونی از مهم ترین علل مرگ ومیر در دنیا به ویژه در کشورهای در حال توسعه هستند، آنچه در سال های اخیر جامعه پزشکی را به شدت نگران کرده پدیده مقاومت آنتی بیوتیکی است. باسیل های گرم منفی با مقاومت چنددارویی، از پاتوژن های مهم در بیمارستان ها هستند و سبب مرگ ومیر بالا می شوند. هدف اصلی این پژوهش تعیین الگوی مقاومت میکروبی باسیل های گرم منفی شایع در بیماران بستری در بیمارستان ولی عصر (عج) اراک بود.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی – تحلیلی از نوع مقطعی در سال های 1391-1389 در بیمارستان ولی عصر (عج) اراک انجام شد. در این مطالعه1120 نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. باکتری ها از نمونه های مختلف شامل خون، ادرار، زخم، ترشحات تنفسی، مایع مغزی –نخاعی با روش استاندارد جدا، سپس با استفاده از روش دیسک دیفیوژن از نظر مقاومت آنتی بیوتیکی بررسی شدند.
یافته ها
در این بررسی 737 مورد کشت مثبت از نمونه ها به دست آمد. به طور کلی 332 مورد باسیل گرم منفی از نمونه ها جدا گردید. بیشترین باکتری های گرم منفی از ادرار، زخم، خون، ترشحات تنفسی و کاتتر جدا شدند. شایع ترین پاتوژن ها به ترتیب شامل اشرشیا کولی، کلبسیلا پنومونیه، انتروباکتر، پسودومونا آئروژینوزا، آسینتو باکتر، سیترو باکتر و پروتئوس بودند. مقاومت بالا نسبت به سفالوسپورین های نسل سوم و کارباپنم ها در گونه های آسینتوباکتر دیده شد.بتالاکتامازهای وسیع الطیف ESBL در 51/4 درصد باکتری های گرم منفی مشاهده شد.
نتیجه گیری
مقاومت آنتی بیوتیکی به ویژه مقاومت چند دارویی در بین میکروارگانیسم های این مرکز شایع است. مقاومت در کشور ما، مشابه سایر کشورها در حال افزایش است و توصیه به جلوگیری از مصرف غیرضروری آنتی بیوتیک ها می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
938 تا 947
لینک کوتاه:
magiran.com/p1327857 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!