اثر ضدمیکروبی عصاره آویشن شیرازی بر استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین

پیام:
چکیده:
زمینه
یکی از شایع ترین باکتری های عامل عفونت های بیمارستانی، استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) است. امروزه کاربرد عصاره های گیاهی مانند آویشن شیرازی از خانواده لامیاسیه در مقابله با باکتری ها در حال افزایش است. هدف از این مطالعه بررسی اثر ضد میکروبی عصاره آویشن شیرازی بر باکتری استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین می باشد.
مواد و روش ها
232 سویه استافیلوکوکوس اورئوس جهت جداسازی سویه های MRSA جمع آوری شد با روش اگزاسیلین غربالگری انجام گرفت؛ در نهایت 75 سویه به عنوان MRSA شناسایی شدند. سپس با روش ماسراسیون (Maceration)، از برگ های خشک گیاه، عصاره تهیه گردید. فعالیت ضدمیکروبی عصاره با روش میکرو براث دایلوشن بررسی گردید و غلظت اولیه عصاره 200 میکروگرم بر میلی لیتر در نظر گرفته شد.
یافته ها
حداقل غلظت عصاره که از رشد سویه های MRSA ممانعت به عمل می آورد (MIC) از 2 تا 16 میکروگرم بر میلی لیتر متفاوت بود. عصاره قادر بود که از رشد استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس، استافیلوکوکوس ساپروفیتیکوس و استافیلوکوکوس اورئوس حساس به متی سیلین، در غلظت های 16-8 میکروگرم بر میلی لیتر ممانعت به عمل آورد. همچنین عصاره توانست 62/6 درصد از باکتری های MRSA مورد آزمایش را در غلظت 512 میکروگرم بر میلی لیتر یا بیشتر بکشد (MBC).
نتیجه گیری
عصاره آویشن شیرازی قادر به ممانعت از رشد باکتری های یادشده می باشد، همچنین اثر باکتریسیدال عصاره آویشن شیرازی کمتر از اثر مهاری آن بر باکتری های MRSA می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
900 تا 906
لینک کوتاه:
magiran.com/p1327862 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!