تدوین معیارهای آسیب پذیری شهرهای کوچک در برابر سوانح طبیعی، مطالعه موردی شهر گیلانغرب

چکیده:
وقتی یک سانحه طبیعی رخ می دهد، شهر به صورت یک مجموعه پیوسته از آن تاثیر می پذیرد، به عبارت دیگر عناصر شهری نه تنها خود از آن رخداد تاثیر می پذیرند، بلکه در عمل متقابل سیستمی، سایر عناصر شهر را نیز متاثر می سازند. هرچه میزان و نحوه تاثیرگذاری یک عنصر شهری و گستره تاثیر آن بیشتر باشد، بر تعداد و انواع بیشتری از سایر عناصر تاثیر خواهد گذاشت، این موضوع در ارزیابی میزان و نحوه آسیب و خسارات که به هر عنصر شهری و در کل به خود شهر وارد می آید بسیار اهمیت دارد. در ایران برای شهرهای کوچک (شهرهای با جمعیت تا 20000 نفر) که تعداد قریب به 800 تا900 شهر از 1200 شهر کشور را تشکیل می دهند، هیچ برنامه و قواعدی در خصوص مدیریت بحران برایشان تعریف نشده است. و این موضوع بعنوان یک خلاء در برنامه های مدیریت این گونه شهرها همچنان باقی مانده است و اصول و معیارهای نظام مندی در این راستا وجود ندارد. در این پژوهش ابتدا براساس مطالعات اسنادی وکتابخانه ای مروری بر تحقیقات انجام شده در زمینه معیارهای آسیب پذیری شهرهای کوچک در برابر سوانح طبیعی صورت گرفته است و بعد از تعیین معیارهای مرتبط با تهیه پرسشنامه در خصوص تایید و اولویت بندی معیارهای تهیه شده برای شهر گیلانغرب از متخصصین نظرسنجی صورت گرفته است. سپس با روش AHP و استفاده از نرم افزار EXPERTCHOICE نظرات متخصصین اعمال و با تحلیل های آماری، ضریب اهمیت معیارها و ضریب وزنی مناطق آسیب پذیر شهر گیلانغرب تعیین و درنهایت نقشه آسیب پذیری شهر تهیه شده است که می تواند مورد استفاده برنامه ریزی های صحیح شهری قرارگیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1327890 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!