تاثیر مداخله آموزشی بر رفتار پرخطر جنسی افراد دارای سابقه مصرف مواد مخدر بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
شایع ترین راه انتقال HIV در جهان، تماس های جنسی محافظت نشده با افراد آلوده است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پرخطر جنسی در معتادان دارای سابقه اعتیاد استان قم آزمون شد.
روش کار
مطالعه حاضر مطالعه نیمه تجربی شاهد دار، شامل 128 مرد شرکت کننده در گروه های خودیاری استان قم در سال 1391 می باشد که با روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ای محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن تائید شد و قبل و 3 ماه بعد از مداخله آموزشی تکمیل شد. داده ها با آزمون های آماری کای دو، کولموگرف-اسمیرنف، تی زوجی و ویلکاکسون با سطح معنی داری 0/05> p، جهت تجزیه و تحلیل داده ها در نظر گرفته شد.
نتایج
قبل از مداخله، دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک و میانگین نمرات سازه های الگوی باور بهداشتی یکسان بودند(0/05< p). نتایج مطالعه نشان داد بعد از مداخله میانگین نمرات سازه های الگو، در گروه آزمون نسبت به قبل از مداخله بطور معنی داری افزایش یافت (0/001> p). ولی در گروه شاهد این اختلاف معنی دار نبود. میانگین نمرات قصد رفتاری استفاده از کاندوم در بعد از مداخله، تفاوت معنی دار ی را در گروه آزمون نسبت به قبل از آن داشت (0/001= p). در حالی که در گروه شاهد این تفاوت معنی دار نبود (0/02= p).
نتیجه گیری
مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی می تواند موجب افزایش شدت، حساسیت، منافع و خودکارآمدی درک شده و کاهش موانع درک شده افراد با سابقه مصرف مواد مخدر شده و نهایتا قصد رفتار استفاده از کاندوم را در آنان ایجاد نماید
زبان:
فارسی
صفحات:
104 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p1328289 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!