اثر تقاضای بیمه عمر و متغیرهای اقتصادی بر شاخص سلامت

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عوامل اقتصادی از جمله بیمه عمر در بخش مالی، تاثیر به سزایی بر کیفیت سلامت جامعه و شاخص «امید زندگی» دارند. بیمه عمر به صورت غیرمستقیم، از طریق رشد اقتصادی و به صورت مستقیم، از طریق ایجاد اطمینان و آرامش روانی در فرد متقاضی بیمه عمر باعث ارتقای شاخص سلامت می شود.
روش کار
در این مطالعه، با استفاده از داده های مرتبط وتجزیه تحلیل داده های تابلویی (پانل دیتا) برای سیزده کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی (OIC) طی سال های 2011-1998، اثر تقاضای بیمه عمر به عنوان متغیر مستقل بر شاخص امید به زندگی به عنوان شاخص مهم سلامت و متغیر وابسته پژوهش بررسی شد. همچنین از متغیرهای اقتصادی توسعه مالی، درآمد سرانه، تورم و میزان بیکاری نیز به عنوان متغیرهای کنترل و تاثیرگذار بر شاخص سلامت استفاده شده است.
نتایج
یافته های تحقیق بیانگر اثر مثبت و معنادار تقاضای بیمه عمر بر «امید زندگی» از نظر آماری در کشورهای مورد مطالعه و طی سال های مورد بررسی است. همچنین نتایج نشان داد که متغیرهای توسعه مالی و درآمد سرانه اثر مثبت و معنادار و متغیرهای تورم و میزان بیکاری اثر منفی و معنادار از نظر آماری بر شاخص سلامت دارند.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از بررسی نشان می دهد که بهبود شرایط اقتصادی شامل کاهش بیکاری، کاهش تورم، افزایش درآمد سرانه و توسعه بازار مالی باعث افزایش «امید زندگی» به عنوان شاخص مهم سلامت می شود، بنابراین لازم است که نگاه برنامه ریزان اقتصادی جامعه به گونه ای باشد که اجرای برنامه های سلامت، بهداشت و رفاه عمومی کشور در تطابق با سایر سیاست گذاری های بخش اقتصاد به خصوص بخش بیمه عمر مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1328293 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!