ارزیابی بهبود عملکرد حرکتی بیماران سکته مغزی در نتیجه کاردرمانی با استفاده از مدل هاردل برای داده های طولی

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
سکته مغزی شایع ترین بیماری در افراد بزرگسال است. زمین خوردن رایج ترین اختلال تعادلی و حرکتی است که کیفیت زندگی بیماران سکته مغزی را تحت تاثیر قرار می دهد. این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر بر بهبود وضعیت حرکتی بیماران سکته مغزی تحت درمان با روش کاردرمانی و پیش بینی وضعیت تعادل بیماران با استفاده از مدل رگرسیون هاردل انجام شد.
مواد و روش ها
در یک مطالعه طولی به مدت 9 ماه با روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس، برای تعداد 30 بیمار دچار سکته مغزی نمره شاخص تعادل هر دو هفته به صورت داده شمارشی ثبت شد. به دلیل وجود صفر فراوان در متغیر وابسته شمارشی که منجر به نتایج نادرست می شود، مدل هاردل با استفاده از نرم افزار sas(9.2) به داده ها برازش داده شد.
نتایج
فراوانی زمین خوردن در زنان بیشتر از مردان است. بهبود نسبی عملکرد حرکتی با حداقل 50 جلسه درمان مشاهده شد. پارامترهای مدت زمان بروز سکته و طول مدت پیگیری بیمار ارتباط معناداری با بهبود عملکرد حرکتی بیماران سکته مغزی داشتند (05/0p <). شانس بهبود عملکرد در بیماران فاز مزمن 10 درصد کمتر از شانس بیماران فاز حاد است.
نتیجه گیری
با شناسایی فاکتوهای دخیل در ارتقاء عملکرد حرکتی و انجام مداخلاتی همراه با کاردرمانی جهت جلوگیری از زمین خوردن در بیماران سکته مغزی به ویژه در زنان با وضعیت سکته مزمن که در ریسک بالاتری از زمین خوردن قرار داشتند می توان به بازگردانی سریع تر این دسته بیماران به اجتماع اقدام کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1331123 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!