بررسی مدل ارتباط بین اخلاق حرفه ای و معنویت در کار با مسولیت اجتماعی در میان پرستاران بیمارستان های دولتی شهر کرمانشاه

پیام:
چکیده:
زمینه
مقوله مسئولیت اجتماعی موضوعی کلیدی در نظام مدیریت سلامت است که بررسی همه جانبه آن نیازمند شناسایی متغیرهای زیادی است؛ چالش عمده در برنامه ریزی مدیران پرستاری هم تعیین متغیر اصلی است که تاثیرعمده ای بر این رفتار سازمانی پرستاران دارد. از جمله متغیرهای تاثیرگذار بر مسئولیت اجتماعی می توان به اخلاق حرفه ای و معنویت در کار اشاره نمود.
هدف
این مطالعه به بررسی مدل ارتباط بین اخلاق حرفه ای و معنویت در کار با مسولیت اجتماعی در میان پرستاران بیمارستان های دولتی شهر کرمانشاه پرداخته است.
مواد و روش ها
نوع پژوهش، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، تمامی پرستاران دو بیمارستان دولتی شهر کرمانشاه در سال 1392بودند (386نفر) که تعداد 157 نفر با استناد به جدول مورگان و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها سه پرسشنامه استاندارد بودند: پرسشنامه اخلاق حرفه ای کادوزیر(2002)؛ معنویت در کار میلیمان و همکاران (2003) و مسئولیت اجتماعی آپایدین و ایرکان(2010)). پایایی پرسشنامه ها نیز با استفاده از آلفای کرونباخ بترتیب؛ (79/0)، (80/0) و (70/0) محاسبه شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها نیز از روش مدل یابی معادلات ساختاری با کمک نرم افزار لیزرل (72/8) استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان دادند که بین اخلاق حرفه ای و معنویت در کار (بامقدار t= 2.55، P˂ 0/05)، و بین معنویت در کار و مسئولیت اجتماعی (با مقدار (t= 2.28، P˂ 0/05) رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت. همچنین معنویت در کار در رابطه بین اخلاق و مسئولیت اجتماعی نقش میانجی را داردکه با تائید نقش میانجی معنویت، اخلاق حرفه ای دارای اثر غیرمستقیم، مثبت و معنی دار بر مسئولیت اجتماعی پرستاران می باشد.
نتیجه گیری
به مدیران پرستاری و بیمارستان ها پیشنهاد می گردد که برای افزایش مسولیت پذیری پرستاران؛ زمینه و بستر های اخلاق حرفه ای و محیط کاری را بگونه ایی آماده کنند که احساس ارزشمندی و موثر و مفید بودن را در پرستاران ایجاد نموده و در نهایت زمینه ساز ارتقای مسئولیت پذیری آنها در قبال بیماران، سازمان و جامعه باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1331171 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!