آموزش، اقدامی موثر در افزایش رضایت مندی بیماران از بی حسی نخاعی و کاهش بروز و شدت کمردرد در اعمال جراحی

پیام:
چکیده:
مقدمه
بی حسی نخاعی، با تزریق داروی بی حسی در فضای تحت عنکبوتیه، حاصل می شود. کمر درد بعد از عمل، بیشترین عامل نپذیرفتن این روش از سوی بیماران می باشد و مهم ترین عامل راضی نبودن پس از انجام بی حسی نخاعی است. پژوهش حاضر با هدف افزایش رضایت مندی بیماران از بی حسی نخاعی انجام گردید.
روش کار
این پژوهش به صورت کارآزمایی بالینی بر روی 283 بیمار که تحت عمل جراحی با بی حسی نخاعی قرار گرفته اند، انجام شد. این بیماران به وسیله ی روش تصادفی سازی بلوکی، به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، توسط کارشناسان تعلیم دیده به صورت یکسان و بر اساس برنامه آموزشی از قبل تعیین شده آموزش دیدند. سپس میزان رضایت مندی بیماران از بی حسی نخاعی و بروز و شدت کمردرد بیماران در سه زمان 24 و 48 ساعت و 7 روز بعد، بر اساس مقیاس (VAS)، در فرم های مخصوص یادداشت شد.
یافته ها
از نظر بروز کمر درد در هر سه زمان، کاهش معنی داری در گروه آزمایش مشاهده گردید (به ترتیب 24 ساعت اول P= 0.007 و 48 ساعت و 7 روز بعد P= 0.001). همچنین کاهش معنی داری در شدت کمر درد در هر سه مقطع، در گروه آزمایش دیده شد (به ترتیب 24 و 48 ساعت اول P<0.001 و 7 روز بعد P= 0.003). میزان رضایت مندی در هر سه زمان مورد بررسی در گروه آزمایش به نسبت گروه کنترل افزایش قابل توجه داشت (در هر سه زمان P<0.001).
نتیجه گیری
به نظر می رسد که آموزش و تلقین مثبت، در کاهش بروز و شدت کمر درد بعد از بی حسی نخاعی و به دنبال آن افزایش رضایت مندی از این روش بی حسی موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1331345 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!