ارزشیابی تحقق اهداف آموزش مهارت های بالینی پایه پرستاری به روش آسکی در دانشجویان سال آخر پرستاری در بخش ICU

پیام:
چکیده:
مقدمه
آموزش بالینی رکن اساسی و قلب آموزش پرستاری محسوب می گردد. پرستاری حرفه ای مبتنی بر عملکرد می باشد و ارزشیابی تحقق اهداف آموزشی دانشجویان پرستاری در شکل کسب مهارت از ضروریات این حرفه می باشد. هدف این تحقیق تعیین میزان دستیابی به اهداف آموزشی بالینی در مهارت های بنیادین پرستاری در دانشجویان سال آخر پرستاری در بخش مراقبت های ویژه بود.
مواد و روش ها
این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی بر روی 56 نفر از دانشجویان پرستاری سال آخر صورت گرفت. نمونه ها به صورت هدفمند در بخش مراقبت های ویژه انتخاب شدند و در ایستگاه های آسکی تحت مشاهده مستقیم قرار گرفتند. نتایج به دست آمده از برگه مشاهده با استقاده از نرم افزار SPSS نسخه 19مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در هر مهارت، سطح توانایی دانشجویان در پنج سطح از غیرقابل قبول تا عالی رده بندی شد.
نتایج
در بررسی نتایج به دست آمده از این پژوهش مشخص می گردد که تنها در رویه پرستاری گذاردن آنژیوکت دانشجویان پرستاری سطح مهارت بسیار خوب یا عالی را نشان دادند در حالی که هیچ یک از واحدهای مورد پژوهش در برخی مهارت ها از قبیل پانسمان، گذاشتن لوله معده و سوند ادراری سطح مهارت بسیار خوب یا عالی را نشان ندادند. تنها متغیری که با مهارت دانشجویان رابطه معنی داری داشت میزان فرصت های تکرار و تمرین رویه پرستاری در آموزش بالینی بود (01/0=P).
نتیجه گیری
در این پژوهش مشخص گردید که دانشجویان پرستاری در انجام مهارت های پایه بالینی دچار نقایص قابل توجهی بودند. با توجه به اهمیت پرورش مهارت های پایه بالینی دانشجویان پرستاری، پیشنهاد می گردد فرصت های یادگیری بیشتری برای دانشجویان فراهم گردد تا به تمرین مهارت های پایه بالینی در دوران آموزشی بپردازند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1331444 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!