مقایسه آزمایشگاهی میزان پلیمریزاسیون کامپوزیت رزین P60 در زمان های نوردهی مختلف با دو دستگاه نوردهی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کارآیی کامپوزیت رزین های نوری وابسته به میزان پلیمریزاسیون آنهاست. حداقل زمان کیورینگ برای پلیمریزاسیون مطلوب40 ثانیه است. شرکت سازنده کامپوزیت رزین P60 کاهش زمان کیورینگ را از مزایای این کامپوزیت رزین ذکر کرده است. از آنجایی که افزایش طول عمر دستگاه های نوردهی و کاهش زمان درمان در دندانپزشکی کودکان مهم می باشد، بنابراین مطالعه حاضر با هدف مقایسه میزان پلیمریزاسیون کامپوزیت رزین P60 در بازه های زمانی 20 و 40 ثانیه با دستگاه های لایت کیور هالوژنه و Light emitting diode (LED) انجام گردید.
مواد و روش ها
در این مطالعه آزمایشگاهی 40 دیسک کامپوزیت رزین به قطر پنج و ضخامت دو میلی متر تهیه گردید. نمونه ها به صورت تصادفی به چهار گروه ده تایی تقسیم شدند. گروه اول و دوم به ترتیب به مدت20 و 40 ثانیه با دستگاه هالوژن کیور شدند. گروه سوم و گروه چهارم نیز به ترتیب به مدت 20 و 40 ثانیه با دستگاه LED کیور گردیدند. سپس درجه پلیمریزاسیون نمونه ها با دستگاه اسپکتروسکوپی اندازه گیری شد. داده ها توسط آزمون واریانس دوطرفه تجزیه و تحلیل شدند (05/0=α).
یافته ها
آزمون واریانس دوطرفه نشان داد که صرف نظر از نوع دستگاه لایت کیور، میزان پلیمریزاسیون به طور معنی داری در زمان 40 ثانیه بیشتر از 20 ثانیه بود. همچنین میزان پلیمریزاسیون به طور معنی داری در دستگاه هالوژن بیشتر از دستگاه LED بود. با این وجود در هر دو دستگاه، میزان پلیمریزاسیون در زمان 20 ثانیه قابل قبول بود.
نتیجه گیری
با در نظر گرفتن محدودیت های یک مطالعه آزمایشگاهی، به نظر می رسد صرف نظر از نوع دستگاه لایت کیور، زمان تابش 20 ثانیه ای برای کیور کردن کامپوزیت رزین P60 کافی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
339 تا 348
لینک کوتاه:
magiran.com/p1331451 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!