ارائه ی مدلی برای خطر آتش سوزی در بوستان ملی گلستان

پیام:
چکیده:

تحقیق حاضر به شناسایی مناطق حساس به آتش سوزی در بوستان ملی گلستان، یکی از مهم ترین ذخایر زیست کره ی جهان، با استفاده از تحلیل تشخیصی (ممیزی) و شبکه ی استنتاج عصبی فازی تطبیقی می پردازد. بدین منظور ابتدا لایه های رقومی و داده های مورد نیاز از پایگاه های اطلاعاتی، مراکز مرتبط و برداشت های میدانی در منطقه ی مورد مطالعه تهیه شد. پس از آماده سازی داده ها و در نظر گرفتن آتش سوزی های رخ داده، با استفاده از تحلیل تشخیصی، مهم ترین عوامل موثر در وقوع آتش سوزی مشخص گردید. میانگین وزنی این عوامل محاسبه شد و با استفاده از الگوریتم K-Fold در شش مرحله با توابع عضویت ذوزنقه ای، گوسی، مثلثی و زنگوله ای، مدل های عصبی فازی خطر آتش سوزی ساخته شد و با استفاده از نتایج نقشه ی خطر آتش سوزی در 5 طبقه ی خطر خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد تهیه گردید. ارزیابی صحت نیز با استفاده از مشخصه ی عامل نسبی صورت پذیرفت. نتایج حاصل از تحلیل تشخیصی حضور دامدار، حضور شکارچی، فاصله از جاده ی ترانزیتی، میانگین دما، فاصله از چشمه ها، بارش در فصل رویش و شیب را مهم ترین عوامل آتش سوزی نشان داد. اعتبار سنجی تابع عضویت ذوزنقه ای با مقدار 564/0 =R2 و 283/0 RMSE= با بهترین نتایج در بین توابع به دست آمد. نتایج حاصل از ارزیابی صحت مقدار 875/0ROC = را برای مدل مذکور نشان داد. نتایج همچنین نشانگر آن بود که از 91895 هکتار مساحت منطقه، 972 هکتار دارای احتمال خطر خیلی زیاد و 16879 هکتار دارای احتمال خطر زیاد بوده است. با توجه به صحت بالای نقشه ی به دست آمده می توان از آن برای مهار آتش سوزی های منطقه استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p1331833 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!