بررسی میزان کلیفرم کل، کلیفرم گرماپای و کلر باقی مانده آباستخرهای شنای سرپوشیده شهر کرمانشاه در سال های 90-1388

پیام:
چکیده:
مقدمه
مطلوب بودن پارامترهای کلرباقیمانده، کلیفرم کل و باکتری های گرماپای نشان دهنده تامین حداقل استاندارد آباستخرها می باشد که در پایش کیفی آب آنها اهمیت فراوانی را دارد. لذا در این مطالعه، کیفیت آب 17استخر سرپوشیده شهر کرمانشاه از نظر کلیفرم کل، کلیفرم مدفوعی و کلر باقیمانده مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
این پژوهش یک نوع مطالعه توصیفی – تحلیلی می باشد. در این تحقیق، در کل 12 ماه سال به مدت سه سال پیاپی، کیفیت آب 17استخر سرپوشیده شهر کرمانشاه با برداشت 618 نمونه از نظر کلیفرم کل، کلیفرم مدفوعی و کلر باقی مانده مورد بررسی قرار گرفت. کلیه شرایط نمونه برداری و انجام آزمایشها طبق روش استاندارد آزمایش های آب و فاضلاب انجام گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که مطلوبتر ین و نامطلوب ترین کیفیت آب از نظر کلر باقی مانده به ترتیب مربوط بهاستخرهای C وL و (P و I) بود. مطلوبتر ین و نامطلوب ترین کیفیت نیز از نظر کلیفرم گرماپای مربوط بهاستخرهای (CوI) و (GوH) می باشد. از نظر کلر باقی مانده، فروردین و اردیبهشت ماه کمترین مطلوبیت و مهر و آبان ماه بیشترین مطلوبیت و از نظر کلیفرم مدفوعی، مرداد و شهریور کمترین مطلوبیت و آذر و دی بیشترین مطلوبیت را به خود اختصاص دادند. روند مطلوبیت کیفیت آباستخرها از نظر کلر باقی مانده و کلیفرم مدفوعی از سال 1388 تا 1390 یک روند صعودی بوده و از نظر فصل، کمترین مطلوبیت مربوط به فصول بهار و تابستان و بیشترین مطلوبیت مربوط به پاییز و زمستان بود. از هر دو نظر کلرباقی مانده و کلیفرم مدفوعی،استخرهای صرفا مردانه بیشتر مطلوبیت، نوع صرفا زنانه ی آن کمترین مطلوبیت و نوع زنانه-مردانه، حالت بینابینی دو نوع فوق الذکر را دارا بود.
نتیجه گیری
روند نظارتی و بازرسی مامورین بهداشت محیطی در پایش کیفیت آباستخرها، تاثیر مثبتی در ارتقاء کیفیت آباستخرها در طی سال 1388 تا 1389 را نشان می دهد. با توجه به نتایج، هر چند که کیفیت آباستخرها از نظر پارامترهای مورد بررسی در حد تقریبا مطلوبی قرار دارد اما باید در فصول گرم بویژه دراستخرهای صرفا زنانه واستخرهای با منبع تامین آب شهری نسبت به سایراستخرها، نظارت بیشتری صورت گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1331961 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!