تاثیر پوست انار عصاره گیری نشده و عصاره گیری شده بر فراسنجه های تولید گاز با استفاده از شیرابه شکمبه گوسفند نژاد قزل

پیام:
چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی ارزش تغذیه ای پوست انار عصاره گیری شده با و بدون استفاده از پلی اتیلن گلیکول بر کنیتیک تولید گاز به روش آزمایشگاهی و برخی فراسنجه های تخمیر شکمبه ای همانند نیتروژن آمونیاکی، اسیدهای چرب فرار و جمعیت پروتوزوآدر گوسفند بود. مقادیر کل ترکیبات فنولیک (01/0P<)، تانن کل (01/0P<)، اسید گالیک آزاد (01/0P<) و گالوتانن (01/0P<) در پوست انار عصاره گیری شده در مقایسه با عصاره گیری نشده کاهش یافت. با استفاده از پلی اتیلن گلیکول همراه با پوست انار عصاره گیری نشده، مقادیر تولید گاز در 24 ساعت (01/0P=)، گوارش پذیری ماده آلی (047/0P=)، انرژی قابل متابولیسم (018/0P=)، سوبسترای هضم شده واقعی (01/0P<)، تولید گاز بالقوه (b) (01/0P<) افزایش یافت، ولی تولید پروتئین میکروبی، ضریب تفکیک و محصول گاز تحت تاثیر قرار نگرفتند. عصاره گیری سبب افزایش تولید پروتئین میکروبی و مقدار ضریب تفکیک گردید (01/0P<). افزودن پلی اتیلن گلیکول به پوست انار عصاره گیری نشده مقدار اسیدهای چرب فرار کل (04/0P=) و استات را افزایش داد. استفاده از پلی اتیلن گلیکول همراه با پوست انار عصاره گیری نشده و عصاره گیری شده نیتروژن آمونیاکی را افزایش داد (01/0P<). استفاده از پلی اتیلن گلیکول و عصاره گیری، مقدار کل پروتوزوآ (01/0P<) و زیر خانواده انتودینیوم (01/0P<) را افزایش داد، ولی تعداد زیر خانواده دیپلودینینه (01/0P<) با افزودن پلی اتیلن گلیکول افزایش یافت. در کل، استفاده از پلی اتیلن گلیکول سبب بهبود ارزش غذایی پوست انار شد، در حالی که عصاره گیری تاثیر منفی بر ارزش غذایی پوست انار داشت. به هر حال انجام مطالعات درون تنی برای بررسی بیشتر تاثیر استفاده از این محصول بر بازده کاربرد انرژی و پروتئین در نشخوارکنندگان، پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1332408 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!