بررسی تراکم بیوآئروسل ها در هوای محیط های مختلف داخل ساختمان

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیوآئروسل ها به ذرات بیولوژیک منتقله توسط هوا گفته می شود که شامل ارگانیسم های زنده مانند باکتری ها، قارچ ها و متابولیت های ناشی از آن ها نظیر اندوتوکسین ها می باشند. اثرات ناشی از بیوآئروسل ها مانند بیماری های عفونی و تنفسی، اثرات سمی حاد، آلرژی و سرطان طی چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این تحقیق بررسی میزان تراکم بیوآئروسل ها شامل باکتری و قارچ در محیط های داخلی (مسکونی، اداری و آموزشی) می باشد.
روش ها
این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1391به منظور بررسی میزان باکتری ها و قارچ ها در هوای محیط های داخلی شامل: محیط های مسکونی، اداری و آموزشی با استفاده از نمونه بردار تک مرحله ای آندرسون انجام شد و در مجموع 240 نمونه (60 نمونه باکتری و 60 نمونه قارچ با تکرار) برداشت شد. اثر عوامل محیطی مانند دما و رطوبت نیز بر میزان تراکم بیوآئروسل ها مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
هوای محیط های مسکونی با میانگین تراکم باکتری CFU/m3 944 بالاترین غلظت باکتری را نسبت به سایر محیط های داخلی داشت. هم چنین کلاس مدرسه با میانگین تراکم قارچ CFU/m3 102 دارای بیشترین بار آلودگی قارچی بود. از طرفی کمترین تراکم باکتری و قارچ با میانگین کلی CFU/m3 132 و CFU/m3 36 به ترتیب مربوط به محیط های اداری و کلاس دانشگاهی بوده است
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصله، افراد در محیط های داخلی به ویژه فضاهای مسکونی در معرض غلظت های بالایی از بیوآئروسل ها قرار دارند و تراکم باکتری های هوابرد و قارچ در هوای فضاهای بسته مورد بررسی بیش از مقادیر پیشنهادی ارایه شده توسط WHO) CFU/m3500) می باشد، که می تواند باعث ایجاد خطرات بهداشتی و بیماری های تنفسی به ویژه در کودکان و افراد حساس شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
376 تا 385
لینک کوتاه:
magiran.com/p1332833 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!