بررسی فراوانی نارضایتی زناشویی زوجین دارای همسران مبتلا به سندرم قبل از قاعدگی در شهر یزد

پیام:
چکیده:
مقدمه
رضایت زناشویی از احساسات عینی از خوشنودی، رضایت و لذت تجربه شده زن و شوهر تعریف می شود. سندرم پیش از قاعدگی سبب اختلال در روابط و فعالیت های روزانه می گردد. هدف این مطالعه تعیین فراوانی نارضایتی زناشویی زوجین دارای همسران مبتلا به سندرم قبل از قاعدگی در شهر یزد بود.
روش ها
حجم نمونه در این پژوهش توصیفی تحلیلی 240 زوج جوان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر یزد بود. ابزار مورد استفاده پرسش نامه استاندارد غربالگری علایم قبل از قاعدگی PSST) Premenstrual Symptoms Screening Tool)، پرسش نامه استاندارد (Index of Marital Satisfaction (IMS برای تعیین رضایت زناشویی زوجین و پرسش نامه محقق ساخته برای سنجش میزان آگاهی و عملکرد مردان درخصوص سندرم قبل از قاعدگی بود. روایی و پایایی پرسش نامه بعد از مطالعه مقدماتی تایید گردید. اطلاعات توسط نرم افزار آماری SPSSنسخه 18 و با استفاده از آزمون های آماری T-Test، ANOVA، ضریب همبستگی، 2χ و نیز جداول توزیع فراوانی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
یافته ها بیانگر این بودکه نارضایتی مردان 72/1% و نارضایتی زنان 56/7% و رابطه بین نمره رضایت زناشویی مرد و زن معنی دار بود (P>0/001). همبستگی بین نمره آگاهی مرد با نارضایتی زن و نارضایتی مردمعنی دار نبود. ولی رابطه معنی دار معکوسی بین نمره عملکرد مردان در مورد سندرم قبل از قاعدگی با نارضایتی زن (P>0/001) و نارضایتی مرد (P>0/001) وجود داشت.
نتیجه گیری
گرچه ارتباط معنی دار آماری بین آگاهی مردان از سندرم قبل از قاعدگی و رضایت زناشویی دیده نشد، لیکن عملکرد آنها در مورد سندرم قبل از قاعدگی بر رضایت زناشویی تاثیرگذار می باشد. با توجه به ارتباط بین نمره آگاهی و عملکرد، می توان انتظار داشت که با افزاش آگاهی مردان در زمینه سندرم قبل از قاعدگی می توان رضایت زناشویی را تغییر داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
315 تا 325
لینک کوتاه:
magiran.com/p1332839 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!