استفاده از امکانات جانبی فن آوری تلفن همراه در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
بررسی رشد و گسترش تلفن همراه، حاکی از آن است که تاکنون هیچ فناوری در طول تاریخ بشر به شدت تلفن همراه فراگیر نشده است. از طرفی تلفن همراه، به مثابه عصاره فناوری های جهان روز، امکانات مختلفی را در خود گرد آورده است. مطالعه حاضر به استفاده از امکانات جانبی تلفن همراه در دانشجویان به عنوان مهم ترین و بزرگترین گروه استفاده کننده از خدمات و امکانات تلفن همراه پرداخته است.
روش ها
این پژوهش توصیفی- تحلیلی مقطعی در 1300 نفر دانشجویان از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 91-1390 انجام شد. اطلاعات با پرسش نامه دو قسمتی به روش خود ایفا جمع آوری شد. قسمت اول پرسش نامه شامل اطلاعات دموگرافیک شامل سن، جنس، وضعیت تاهل، مقطع تحصیلی و قسمت دوم شامل اطلاعات مربوط به امکانات جانبی تلفن همراه بود. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزارSPSS نسخه 18 و روش های آماری توصیفی و استنباطی صورت گرفت.
یافته ها
دختران به طور معنی داری بیش از پسران از سرویس پیام کوتاه و نرم افزارهای آموزشی نظیر لغت نامه استفاده می کردند در حالی که پسران بیش از دختران از تلفن همراه جهت ورود به اینترنت استفاده می کردند. میانگین کلی استفاده از امکانات جانبی تلفن همراه در پسران به طور معنی داری بالاتر از دختران بود همچنین پسران بیش از دختران گوشی تلفن همراه خود را تعویض کرده بودند (P ≤ 0/001). بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی امکانات به پنج گروه استفاده چند رسانه ای، استفاده نرم افزاری، استفاده ابزاری، استفاده در جهت یادآوری، استفاده در جهت وقت شناسی تقسیم شدند که این پنج گروه بر روی هم درصد زیادی از واریانس داده ها (52/7%) را تبیین می کرد.
نتیجه گیری
از میان قابلیت های تلفن همراه سرویس پیام کوتاه، ساعت زنگدار، آگاهی از ساعت، استفاده از نرم افزارهای آموزشی نظیر لغت نامه، دفترچه تلفن و حافظه جانبی بیشتر مورد استفاده دانشجویان قرار می گیرد و بیشترین میزان استفاده دانشجویان از گروه قابلیت های چند رسانه ای یا دیداری شنیداری تلفن همراه است. می توان از تلفن همراه به عنوان ابزاری سودمند در جهت آموزش و اطلاع رسانی دانشجویان استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
276 تا 285
لینک کوتاه:
magiran.com/p1332842 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!