غربال گری، خالص سازی و شناسایی دیاتومه های سیستم تصفیه پساب خروجی شرکت پالایش نفت کرمانشاه

پیام:
چکیده:
مقدمه
وجود پالایشگاه های متعدد در ایران، اهمیت تصفیه پساب را توجیه می کند. ریز جلبک ها با توجه به تنوع و کاربرد فراوان، در این امر برتری دارند. از ریزجلبک های موثر، می توان به باسیلاریوفایت، که به دیاتومه ها معروف هستند، اشاره کرد که از نظر اکولوژی بسیار موفق هستند. بهترین روش، جستجوی دیاتومه ها در محل آلودگی است. با توجه به مطالعات پالمر، با شناسایی گونه های مقاوم، می توان از آن ها به عنوان یک شاخص آلودگی آلی، برای تخمین کیفیت آب استفاده کرد. محاسبه حجم زیستی هر سلول، به عنوان اندازه گیری توده زیستی نسبی است. با مطالعه دیاتومه های سیستم تصفیه پساب خروجی شرکت پالایش نفت کرمانشاه، علاوه بر کمک به غنای گونه ای کشور، می توان گونه های مقاوم به آلودگی نفتی را شناسایی و معرفی کرد، تا در مطالعات بعدی برای تصفیه زیستی استفاده شود.
مواد و روش ها
از 6 ایستگاه تعیین شده در سیستم تصفیه پساب شرکت پالایش نفت کرمانشاه، نمونه برداری انجام شد. پس از انتقال به آزمایشگاه و با تهیه سری رقت از نمونه ها در محیط بی جی مایع، و در طی پاساژهای متوالی و متعدد ریزجلبک ها خالص شدند. سپس، دیاتومه ها با کلونی های قهوه ای در پلیت های جدید پاساژ داده شدند. نمونه ها توسط میکروسکوپ نوری و با استفاده از کلید های شناسایی معتبر، شناسایی شدند. میانگین مساحت و حجم زیستی سلول ها، بر حسب میکرو متر مربع با استفاده از روش هیلبراند، محاسبه شد.
نتایج
عدم رشد باکتری در محیط نوترینت آگار پس از 48 ساعت، نشان دهنده موثر بودن روش خالص سازی به کار برده شده با استفاده از آنتی بیوتیک کلرامفنیکل بود. همچنین، در این پژوهش، با استفاده از کلید های شناسایی معتبر رده های مختلفی از دیاتومه ها شناسایی شد، که بیشتر به جنس های نویکولا، نیتزسشیا و فراستولیا متعلق بودند. در میان جنس ها و گونه های شناسایی شده، گونه فراجیلاریا کاپوسینا دارای بیش ترین حجم زیستی در سلول بود.
بحث و نتیجه گیری
در بررسی جنس ها و گونه های سیستم تصفیه پساب شرکت پالایش کرمانشاه، به علت آلودگی، تنوع دیاتومه ها بسیار پایین بود. بسیاری از جنس های شناسایی شده مطابق با گزارشات قبلی بود. فراجیلاریا کاپوسینا حجم بیشتر توده زیستی نسبی را تشکیل داد. بر طبق جنس های شناسایی شده و شاخص پالمر، پساب خروجی شرکت پالایش نفت کرمانشاه، آلودگی کمابیش بالایی دارد. همچنین، با توجه به این پژوهش، می توان جنس های فراجیلاریا و پینولاریا را به عنوان جنس های جدید مقاوم به آلودگی نفتی گزارش کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1333252 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!