استفاده از مشخصات ظاهری و نشانگر PCR- SCAR به منظور شناسایی نماتد ریشه گرهی (Meloidogyne spp.) شایع در گلخانه های منطقه سردسیری استان کهگیلویه و بویراحمد

پیام:
چکیده:
نماتدهای ریشه گرهی، جنسMeloidogyne، از عوامل محدودکننده کشت محصولات صیفی، ازجمله گوجه فرنگی و خیار هستند. مبارزه با نماتدهای ریشه گرهی، مستلزم شناسایی دقیق آن ها است. به منظور شناسایی گونه شایع نماتد ریشه گرهی در ناحیه سردسیری استان کهگیلویه و بویراحمد (شهرستان های بویراحمد و دنا)، پس از جداسازی و خالص سازی نماتد و تکثیر آن بر روی رقم حساس گوجه فرنگی، براساس صفات ظاهری لارو سن دوم و نقوش انتهای بدن نماتد ماده بالغ، جدایه ها تشخیص داده شدند. به منظور تشخیص مولکولی، با استفاده از کیت، DNA ژنومی از مخلوط کیسه تخم و لارو سن دوم استخراج و با کمک سه جفت آغازگر اختصاصی inc، arو jav انتخاب شده براساس تعیین توالی نواحی به دست آمده از نشانگر RAPD تکثیر شدند. در هر 10 جمعیت مورد بررسی یک قطعه 670 جفت بازی توسط جفت آغازگر javf/javr تکثیر گردید ولی توسط آغازگرهای inc و ar که به ترتیب آغازگرهای اختصاصیM. incognita و M. arenaria می باشند، هیچ قطعه ای حاصل نشد. براساس مطالعات مولکولی و مشخصات ظاهری، گونه شایع ناحیه سردسیری استان، M. javanica تعیین گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1333927 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!