تاثیر لمس درمانی در کاهش درد سرطان

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
درد، علامتی شایع و رنج آور در بیماران سرطانی می باشد که بر زندگی آنان تاثیر می گذارد و گاهی تاثیر آن بیش از خود بیماری سرطان است که برای آنان تشخیص داده شده است. مطالعات متعددی به بررسی تاثیر به کارگیری مداخلات مختلف غیر دارویی ازجمله لمس درمانی بر کاهش درد بیماران سرطانی پرداخته است که نتایج متفاوتی به همراه داشته است. هدف از انجام این پژوهش، پاسخ به این پرسش است که آیا لمس درمانی می تواند بر روی تسکین درد ناشی از سرطان تاثیرگذار باشد یا خیر و آیا این فن روشی ایمن می باشد یا عوارض جانبی به دنبال خواهد داشت.
مواد و روش ها
به منظور پاسخ به سوالات بالا مطالعه ای مروری انجام شد. جستجو در بانک های اطلاعاتی معتبر شامل Ovid، Elsevier،Pubmed،Google scholar،CINAHL در محدوده سال های 19980 تا 2013 انجام شد.503 مقاله با کلیدواژه های واردشده، یافت شد که پس از بررسی خلاصه آن ها 12 مقاله مرتبط انتخاب شدند. با بررسی این مقالات، مطالعات کارآزمایی بالینی، نیمه تجربی، مورد- شاهدی و کوهورت انتخاب و بررسی شدند. تعداد مقالات به دست آمده در این مرحله، 6 مقاله بود.
یافته ها
با جستجوی انجام شده، دو مورد کارآزمایی بالینی، یک مطالعه نیمه تجربی، دو مطالعه کوهورت و یک مطالعه مورد شاهدی یافت شد که مجموعا بر روی 415 بیمار مبتلا به سرطان انجام شده بود.
بحث و نتیجه گیری
به نظر می رسد لمس درمانی می تواند بر شدت درد بیماران دارای سرطان تاثیر بگذارد و تجربه درد را تعدیل کند. همچنین در بررسی مقالات، هیچ کدام از پژوهش ها اثرات منفی و عوارض جانبی را برای لمس درمانی گزارش نداده بودند. به نظر می رسد این فن، تکنیکی امن می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
767 تا 776
لینک کوتاه:
magiran.com/p1334991 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!