بررسی اثر کم آبیاری و محلول پاشی با مواد طبیعی بر ویژگی های رویشی ارقام نخود (Cicer arietinum L.)

پیام:
چکیده:
به منظور بررسی اثر کم آبیاری و محلول پاشی مواد طبیعی (اسید هیومیک و عصاره جلبک دریایی) بر خصوصیات رویشی نخود، آزمایشی در سه تکرار در سال زراعی90-1389 به صورت کرت دوبار خردشده در قالب طرح بلوک کامل تصادفی در شهرستان میامی (شاهرود) انجام شد. عامل اصلی، تنش خشکی در چهار سطح آبیاری کامل (شاهد)، قطع آب در مراحل گلدهی، غلافدهی و گلدهی تا برداشت و عامل فرعی، محلول پاشی با مواد طبیعی در سه سطح محلول پاشی با آب مقطر (شاهد)، محلول پاشی با اسید هیومیک و محلول پاشی با عصاره جلبک دریایی و عامل فرعی-فرعی، شامل ارقام هاشم، 482ILC و محلی بودند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که اثر تنش خشکی بر روی تعداد شاخه اصلی، تعداد شاخه جانبی و عرض بوته، معنی دار است. همچنین اثر رقم بر روی صفات تعداد شاخه اصلی، تعداد شاخه جانبی، ارتفاع بوته و عرض بوته معنی دار بود. اثر متقابل تنش در محلول پاشی و رقم در محلول پاشی بر روی تعداد شاخه فرعی، معنی دار بود. اثر متقابل تنش در رقم بر روی تعداد شاخه فرعی و عرض بوته معنی دار گردید. تنش خشکی به خصوص از مرحله گلدهی تا برداشت، از طریق کاهش شاخه دهی و قطر سایه انداز، باعث کاهش رشد ارقام مختلف شد، ولی محلول پاشی با مواد طبیعی به خصوص عصاره جلبک دریایی توانست باعث افزایش رشد گیاهان تحت تنش خشکی شود. در میان ارقام مختلف، رقم محلی کارآیی بیشتری در استفاده از مواد طبیعی داشت، اگرچه رقم هاشم به لحاظ تمامی صفات، برتر از سایر ارقام بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1335929 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!