بررسی اثر ضد باکتریایی دندریمر پلی آمیدوآمین-G4 بر برخی از باکتری های گرم منفی و گرم مثبت

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هدف از این مطالعه بررسی اثر ضد باکتریایی دندریمر پلی آمیدوآمین–G4 بر باکتری های اشرشیاکلی، آنتروباکتر کلواکه، باسیلوس سوبتیلیس و استافیلوکوکوس اورئوس می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی اثرات ضد باکتریایی دندریمر پلی آمیدوآمین–G4 به روش انتشار دیسک و رقت لوله ای بررسی شد. غلظت های مختلفی از دندریمر پلی آمیدوآمین-G4 بر روی دیسک های بلانک تلقیح شده و در محیط کشت مولر هینتون آگار قرار داده شدند. با تلقیح باکتری ها مطابق با غلظت استاندارد 0/5 مک فارلند، هاله های عدم رشد بررسی گردید. حداقل غلظت بازدارندگی و کشندگی دندریمر پلی آمیدوآمین–G4، به روش رقت لوله ای در محیط کشت نوترینت براث تعیین گردید.
یافته ها
قطر هاله عدم رشد در غلظت 500 میکروگرم بر میلی لیتر از دندریمر پلی آمیدوآمین–G4 برای اشرشیاکلی، آنتروباکتر کلواکه، باسیلوس سوبتیلیس و استافیلوکوکوس اورئوس به ترتیب برابر 14، 0، 35 و 29 میلی متر بود. درمورد قطر هاله عدم رشد در باکتری های گرم منفی با باکتری های گرم مثبت اختلاف معنی داری مشاهده شد(p<0/05). حداقل غلظت بازدارندگی دندریمر پلی آمیدوآمین–G4 برای اشرشیاکلی، باسیلوس سوبتیلیس و استافیلوکوکوس اورئوس به ترتیب برابر1250، 2/5 و 1 میکروگرم بر میلی لیتر بود. حداقل غلظت کشندگی دندریمر پلی آمیدوآمین–G4 برای اشرشیاکلی، باسیلوس سوبتیلیس و استافیلوکوکوس اورئوس به ترتیب برابر 2500، 5 و 5 میکروگرم بر میلی لیتر بود. دندریمر پلی آمیدوآمین–G4 بر آنتروباکتر کلواکه اثر بازدارندگی و کشندگی نداشت.
نتیجه گیری
دندریمر پلی آمیدوآمین–G4 برای حذف اشرشیاکلی، استافیلوکوکوس اورئوس و باسیلوس سوبتیلیس موثر است. در ادامه این تحقیقات پیشنهاد می شود که سمیت احتمالی ترکیبات نانوساختار در آب شرب بررسی شده و در صورت عدم ممنوعیت استفاده، بررسی های اقتصادی برای سنتز و استعمال آنها به عمل آید.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1336356 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!