بررسی تاثیرمداخله ی آموزشی مبتنی بر سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی درخصوص اضطراب زنان باردار نخست زا

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ازآنجا که براساس بررسی های انجام شده، زنان باردار اضطراب را مساله ای طبیعی تلقی می کنند که خودبه خود بهبود می یابد و از عوارض نامطلوب آن بر روی جنین و نوزادشان و پیامد بارداری آگاه نیستند و با توجه به این که در مراقبتهای معمول دوران بارداری، در این زمینه اطلاعاتی دریافت نمی کنند، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی درخصوص اضطراب زنان باردار نخست زا انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع تجربی(مداخله ای) می باشد که با گروه مقایسه ی تصادفی شده به صورت پیش آزمون- پس آزمون بر روی 88 زن باردار نخست زای واجد شرایط (44 نفر در هر گروه) که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند، انجام شد. اطلاعات براساس یک پرسش نامه-ی محقق ساخته که روایی و پایایی آن مورد تایید قرارگرفت، جمع آوری شد. آموزش به صورت سه جلسه یک ساعته متناسب با سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی و با روش سخنرانی، بحث گروهی، پرسش و پاسخ و با استفاده از پاورپوینت وکتابچه های آموزشی انجام شد. ارزشیابی شامل برگزاری پس آزمون در دو نوبت4و 8 هفته بعد از آخرین جلسه آموزشی بود. اطلاعات جمع آوری شده وارد نرم افزار SPSS 20 شده و با آزمون های آماری مجذور کای، T مستقل و آنالیز واریانس با مشاهدات تکراری در سطح معناداری کمتر از 0/05 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
در این پژوهش میانگین نمره آگاهی، حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع و موانع درک شده، راهنمای عمل، خودکارآمدی و عملکرد افراد، 4 هفته بعد از مداخله (p<0.001) و 8 هفته بعد از مداخله (p<0.001)، در گروه مورد به طور معناداری بیشتر از گروه شاهد بود(<0.05).
نتیجه گیری
باتوجه به نتایج این پژوهش و تاثیر مثبت برنامه ی آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر افزایش آگاهی و تغییر باور و عملکرد افراد در خصوص اضطراب بارداری، انتظار می رود توجه مسوولان و برنامه ریزان امر سلامت به اهمیت این مساله افزایش یافته و با گنجاندن آموزش-هایی مربوط به سلامت روان زنان باردار در مراقبت های معمول دوران بارداری، گامی در جهت افزایش سلامت مادران و نوزادان و درنتیجه سلامت خانواده و جامعه برداشته شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
719
لینک کوتاه:
magiran.com/p1337370 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!