الگوی حساسیت میکروبی و اپیدمیولوژی مولکولی پسودوموناس آئروژینوزا جدا شده از بیماران سوختگی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
به دلیل ظهور سویه های پسودوموناس آئروژینوزا مقاوم به چنددارو، درمان افراد آلوده به این باکتری مشکل است. هدف از این مطالعه الگوی حساسیت میکروبی و اپیدمیولوژی مولکولی پسودوموناس آئروژینوزا جدا شده از بیماران سوختگی بود.
روش بررسی
این مطالعه مقطعی بر روی 270 سویه پسودوموناس آئروژینوزا جداشده از زخم بیماران سوختگی انجام گرفت. شناسایی سویه های تولیدکننده آنزیم متالوبتالاکتاماز با استفاده از روش E-test انجام شد. الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی سویه های متالوبتالاکتاماز مثبت به روش دیسک دیفیوژن نسبت به 11 آنتی بیوتیک بررسی شد. ارتباطات ژنیتکی و اپیدمیولوژی سویه ها به وسیله روش پالس فیلد ژل الکتروفورز انجام شد.
یافته ها
شصت ایزوله (22/2 درصد) به ایمی پنم و مروپنم مقاوم و تولیدکننده آنزیم متالوبتالاکتاماز بودند، که10 الگوی آنتی بیوتیکی در میان آنها مشاهده گردید و به 5 مورد از آنتی بیوتیک های مورد بررسی کاملا مقاوم بودند. میزان حساسیت به سفتازیدیم، آمیکاسین و سیپروفلوکساسین به ترتیب 23/3 درصد، 6/7 درصد و 1/7 درصد بود. بر اساس نتایج پالس فیلد ژل الکتروفورز و تجزیه و تحلیل باندهای به دست آمده از ژنوم پسودوموناس آئروژینوزا، اغلب سویه ها(71/6 درصد) بیش از 80 درصد شباهت نشان دادند.
نتیجه گیری
هیچ یک از آنتی بیوتیک های مورد آزمایش جهت تجویز مناسب به نظر نمی رسند. پالسوتایپ های حاصل از پالس فیلد ژل الکتروفورز نشان دادند که تیپ های خاصی از پسودوموناس آئروژینوزا در بخش سوختگی بیمارستان شایع هستند و بیماران را درگیر می کنند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
694
لینک کوتاه:
magiran.com/p1337805 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!