آنالیز آلاینده ها در تونل های جاده ای و بررسی پارامترهای موثر در ایمنی تونل ها

پیام:
چکیده:
یکی از مهم ترین چالش های سیستم ترابری، برخورد مناسب با اثرات ترابری بر محیط زیست است. مهم ترین این اثرات مواردی هستند که بر کیفیت هوا، مصرف انرژی و کاربری زمین تاثیر گذارند. آلودگی هوا به عنوان خطرناک ترین مشکل زیست محیطی ناشی از سیستم ترابری، در نظر گرفته می شود. مشکلاتی در استفاده از تونل در رابطه با تهویه و به طور کلی آلاینده ها وجود دارد از جمله: تراکم گازهای آلاینده ناشی از سوخت خودروها و ایجاد مسمومیت و احساس خفگی، تجمع گرد و غبار و ذرات معلق و کاهش دید، تراکم گازهای آلاینده ناشی از سوخت خودروها و ایجاد آتش سوزی، عوارض زیست محیطی از جمله گرم شدن کره زمین، کاهش ضخامت لایه ازن، کاهش دسترسی به هوای سالم، که سلامتی کاربران تونل را تهدید می کنند و روانی ترافیک و ایمنی تونل ها را تحت تاثیر قرار می دهند. به منظور حفظ سطح گازهای سمی و آلاینده ها در حد قابل قبول، نیاز به طراحی سیستم تهویه به نحوی که اقتصادی بوده و در مواقع اضطراری نیز قابل استفاده باشد، وجود دارد. لذا تهویه تونل در رده مهم ترین شاخص های ایمنی تونل قرار می گیرد و ارایه شاخص ارزیابی ایمنی تهویه تونل، در طراحی و بهبود سیستم تهویه از لحاظ شناسایی نقاط ضعف و بهبود سیستم ایمنی ضروریست. در این تحقیق با بررسی عوامل موثر بر تهویه تونل ها و دسته بندی آنها به تعدادی شاخص و زیرشاخص، به آنها امتیاز داده شده و در نهایت یک شاخص کمی جهت ارزیابی کلی تونل های جاده ای از نظر ایمنی ارایه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1338539 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!