بررسی کیفیت خواب و عوامل موثر بر آن در بیماران بستری در بخش های زنان و جراحی عمومی

پیام:
چکیده:
مقدمه
خواب از نیازهای فیزیولوژیک اساسی بشر و یک حالت منظم تکرار شونده و به آسانی برگشت پذیر است که با بی حرکتی نسبی و بالارفتن قابل توجه آستانه واکنش به محرکهای خارجی در مقایسه با حالت بیداری مشخص است.
روش کار
این مطالعه یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که در بیمارستان بعثت سنندج در سال 1389 انجام شده است. تعداد نمونه شامل 296 نفر بود.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ایندکس کیفیت خواب پیتسبرگ(PSQI) استکه کیفیت خواب را بررسی می کند. اطلاعات با نرم افزار SPSS و ازمون کای دو، تجزیه و تحلیل و بررسی شد.
نتایج
نتایج مطالعه حاضر نشان میدهد که بین جنس بیماران و کیفیت خواب رابطه آماری معنی داری [x2 = 4.7، df (1)، p ≤ 0.003]، وجود دارد (1). به طوری که کیفیت خواب مردان نسبتا«بهتر از زنان می باشد. و بین وضعیت تاهل بیماران و کیفیت خواب رابطه معنی دار آماری [x2 = 6.5، df (5)، p ≤ 0.001] وجود دارد. به طوری که کیفیت خواب افراد مجرد بهتر از افراد متاهل بوده است. با توجه به توجه به نتایج مطالعه حاضر، بین سن بیماران و کیفیت خواب رابطه معنی دار آماری وجود دارد همچنین،.با توجه به نتایج مطالعه حاضر، و بین ساعات کار در هفته بیماران و کیفیت خواب رابطه معنی دار آماری [x2 = 2/18، df، p ≤ 0.001] وجود دارد.
نتیجه گیری
بر اساس نتایچ به دست آمده از مطالعه حاضر، بین سن و کیفیت خواب رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین، مطابق نتایج به دست آمده از این مطالعه، بین ساعت کاری در هفته با کیفیت خواب افراد مورد مطالعه رابطه معنی داری وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
762 تا 769
لینک کوتاه:
magiran.com/p1338590 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!