عوامل مرتبط با تمایل به انجام جراحی های زیبایی بر اساس نظریه عملکرد منطقی در دانشجویان شهرکرد

پیام:
چکیده:
مقدمه
مبادرت به عمل های جراحی زیبایی در سال های اخیر در ایران افزایش چشم گیری داشته و سن تقاضا برای این دسته اقدامات به طور محسوس کاهش یافته است. گرایش به انجام جراحی های زیبایی نه تنها ریشه های اجتماعی دارد، بلکه به عوامل روانشناختی، خانوادگی، فرهنگی و غیره نیز باز می گردد.
هدف
این مطالعه با هدف تعیین عوامل مرتبط با تمایل به انجام جراحی های زیبایی بر اساس نظریه عملکرد منطقی در دانشجویان شهرکرد انجام شده است.
روش کار
این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی است. 296 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در سال1390 با استفاده از شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب و در تحقیق شرکت نمودند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته دو قسمتی؛ بخش اول اطلاعات جمعیت شناختی و بخش دوم اطلاعات مربوط به تمایل به انجام جراحی صورت گرفت. یافته ها با بکارگیری شاخص های آمار توصیفی و آزمون همبستگی D سامرز، اسپیرمن و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
نتایج نشان داد که تمایل به انجام جراحی زیبایی با متغیرهای نگرش نسبت به بدن و هنجارهای ذهنی، همبستگی معناداری دارد(013/0p=). در بخش رضایت جهت این رابطه، معکوس بود. به این ترتیب، دانشجویانی که رضایت بالایی از اعضای بدن خود داشتند تمایل کمتری به انجام جراحی زیبایی نشان دادند(01/0p=). در بخش افراد تاثیرگذار، برای دانشجویان مجرد نظر و موافقت والدین(39/0) و خواهر و برادر(21/0) و برای متاهلان همسرشان(32/0) اهمیت داشت.
نتیجه گیری
جایگاه خانواده به عنوان مهمترین عامل تاثیرگذار برگرایش به عمل جراحی زیبایی و ایجاد احساس امنیت در جوانان مورد توجه است چرا که این گرایش نشانگر یک ناامنی روانی در افراد است. لذا ارائه دهندگان خدمات بهداشتی درمانی بخصوص پرستاران با دیدگاه جامعه نگر می توانند در بهبود این ناامنی روانی جوانان از طریق معاونت خانواده ها اهتمام ورزند.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1339275 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!