عوامل پیش بینی کننده مدت زمان ماندگاری لوله تراشه بیماران بعد از عمل جراحی پیوند عروق کرونر

پیام:
چکیده:
مقدمه
ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی از شایع ترین بیماری های جوامع توسعه یافته و در حال توسعه می باشد. در این میان بیماری کرونر، درصد مهمی از بیماری های قلبی را به خود اختصاص می دهد و شیوع آن در دنیا در حال افزایش است. مهمترین روش درمانی که برای این بیماری استفاده می شود، عمل پیوند عروق کرونر با استفاده از پمپ قلب و ریه است. مراقبت و درمان بیماران تحت این جراحی کار پیچیده ای است که نیاز به همراهی یک تیم با استعدا دو با تجربه پرستاری دارد.
هدف
پژوهش حاضر با هدف تعیین عوامل پیش بینی کننده مدت زمان ماندگاری لوله تراشه بیماران بعد از عمل جراحی پیوند عروق کرونر انجام گرفت.
روش کار
این پژوهش یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی است. روش نمونه گیری به صورت تدریجی بوده که بر روی136 بیمار مبتلا به بیماری عروق کرونر مراجعه کننده به اتاق عمل مرکز آموزش درمانی دکتر حشمت شهر رشت انجام گرفت. بیماران تحت عمل پیوند عروق کرونر همراه با پمپ قلب و ریه قرار گرفته و بعد از عمل در بخش ویژه بستری شده بودند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش از سه بخش عوامل فردی، عوامل مرتبط با بیماری و عوامل جراحی تشکیل شده بود. داده ها با استفاده از اطلاعات مندرج در پرونده و مشاهده جمع آوری شد. از شاخص های آمار توصیفی جهت توصیف داده ها و از آزمونهای اسپیرمن، کای دو ورگرسیون لجستیک چندگانه به تحلیل روابط بین متغیرهای مستقل و وابسته پرداخته شد.
نتایج
یافته ها نشان داد که در اکثر نمونه های مورد بررسی این مطالعه مدت زمان ماندگاری لوله تراشه بیشتر از 8 ساعت بوده است. شاخص توده بدن(023/0=p) و فشار اکسیژن خون شریانی(003/0=p)در انتهای زمان ماندگاری لوله تراشه از اصلی ترین عوامل تعیین کننده مدت زمان ماندگاری لوله تراشه بعد از عمل جراحی پیوند عروق کرونرهستند.
نتیجه گیری
با توجه به مهمترین عوامل پیش گویی کننده طول مدت ماندگاری لوله تراشه در این تحقیق، به نظر می رسد بیمارانی که دارای شاخص توده بدنی و فشار اکسیژن شریانی کمتری هستند نیازمند توجه و برنامه ریزی دقیق تر جهت جدا شدن از سیستم تهویه مکانیکی می باشند و این نکته توجه دقیق تر پرستاران را به این گونه بیماران طلب می نماید. طراحی برنامه مدیریتی و پرسنلی خدمات پرستاری براساس شناسایی بیماران دارای خطر ماندگاری طولانی تر لوله تراشه، می تواند در ارتقاء خدمات پرستاری و پیشگیری از عوارض موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1339279 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!