بررسی تاثیر دما، زمان و غلظت سدیم فلوراید بر روی نتایج حاصل از آنالیز الکل در نمونه های خون حیوان موش صحرایی، نژاد ویستار

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سنجش الکل و بررسی سوء مصرف آن امروزه حجم وسیعی از ارجاعات به آزمایشگاه سم شناسی را شامل می شود. تشخیص اتانول در نمونه های خون و تفسیر آن یکی از مسائل ضروری در موارد پزشکی قانونی است و اهمیت زیادی در پیشبرد اهداف دادگاهی دارد. عوامل متعدد بیوشیمیایی و بیولوژیک بر تغییر غلظت اتانول در نمونه های زیستی موثرند. قرار گیری نمونه ها در شرایط نامساعد (خارج از یخچال و سپری شدن زمان طولانی تا انجام آزمایش، مقدار ماده نگهدارنده و دمای نامساعد) بر روی غلظت اتانول تاثیر گذار است. این مطالعه به منظور بررسی اثر دما، زمان، و سدیم فلوراید (بعنوان ماده نگهدارنده) بصورت همزمان بر سنجش اتانول انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی 36 سر موش رت نر نژاد ویستار در سه گروه دوازده تایی قرار داده شد سه ساعت قبل از نمونه گیری به میزان 3 سی سی اتانول (با رقت یک سوم با آب مقطر) گاواژ گردید به منظور بررسی اثر سدیم فلوراید (غلظت های 1%، 0.5%، 1.5% وزنی– حجمی)، دما (منهای 8، 4 و 25 درجه سانتی گراد) و زمان (صفر، 10و20 روز بعد از نمونه گیری) از هر گروه نمونه خون اخذ گردید و با استفاده از دستگاه گازکروماتوگرافی اتانول مورد سنجش قرار گرفت به منظور ارزیابی نتایج، از آزمون one-way ANOVA و پس آزمون LSDو SNK جهت مقایسه گروه ها استفاده شد از روش general liner model و Repeated measureجهت تشخیص تفاوت غلظت در میان زمانهای مختلف استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان دادند که در دماهای منهای 8 و 25 درجه سانتیگراد با ماده محافظ 1% وزنی– حجمی پس از سپری شدن زمان 10و20 روز، کاهش غلظت اتانول دیده می شود ولی افزایش یا کاهش غلظت اتانول در دمای 4 درجه سانتیگراد به همراه سدیم فلوراید 1% پس از 20 روز معنی دار نبود. کاهش غلظت اتانول در نمونه های دارای محافظ کمتر، بیشتر بود.
نتیجه گیری
جهت نگهداری نمونه های خون به منظور بررسی اتانول بهتر است نمونه ها در دمای 4 درجه سانتیگراد قرار گیرد و سدیم فلوراید به میزان 1% وزنی- حجمی مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
171 تا 178
لینک کوتاه:
magiran.com/p1339556 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!