تمایز عصبی سلول های کار سینومای جنینی P19 بیان کننده ی ژن پروتئین فلوئورسانت سبز به وسیله داروی ضد پارکینسونی دپرنیل

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سلول های P19 دودمانی از سلول های کار سینومای جنینی چند استعدادی هستند که قادرند در محیط کشت حاوی سرم رشد نموده و برای تمایز به هر سه دودمان مزودرمی، آندودرمی و اکتودرمی القا شوند. با استفاده از روش های استاندارد ترانسفکشن می توان توالی DNA خارجی را به این سلول ها وارد کرده و عملکرد و تمایز سلولی را بررسی کرد. این تحقیق با هدف القای فنوتیپ عصبی در سلول های P19 ترانسفکت شده با ژن پروتئین فلوئورسانت سبز (GFP) با استفاده از داروی ضد پارکینسونی دپرنیل صورت گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی آزمایشگاهی از روش رسوب کلسیم فسفات جهت وارد کردن پلاسمید pML8 حاوی ژن GFP و ژن مقاوم به پیورومایسین به این سلول ها استفاده شد. سلول ها با استفاده از محیط کشت MEM-A (Minimum Essential Medium Alpha) حاوی 15 درصد سرم گاوی جنینی کشت داده شدند. در اینجا غلظت 8-10 مولار دپرنیل برای القای تمایز اجسام شبه جنینی به دودمان عصبی استفاده شد. جهت ارزیابی تمایز سلول های P19 بررسی موفولوژی با استفاده از رنگ آمیزی اختصاصی کرزیل ویوله انجام شد. به علاوه برای ردیابی پروتئین های ویژه سلول های عصبی مانند سیناپتوفیزین و بتاتوبولین III از روش ایمنوفلورسنس استفاده شد.
یافته ها
ضمن تولید سلول های P19 ترانسفکت شده پایدار، تمایز عصبی این سلول ها تحت تاثیر عامل القایی دپرنیل انجام شد. نورون های GFP مثبت مشتق شده از سلول های کار سینومای جنینی نشانگرهای ویژه سلول های عصبی را بیان کردند.
نتیجه گیری
سلول های تمایز یافته GFP مثبت می توانند در مطالعات پیوندی و پژوهش های پایه ای مرتبط با سلول درمانی و بیماری های تحلیل سیستم عصبی مورد استفاده قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1340508 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!