سمیت تولیدمثلی عصاره الکلی دانه Momordica charantia در موش صحرایی نر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

به نظر می رسد که دانه Momordica charantia اثر ضدباروری داشته باشد اما مکانیسم اثر ناباروری آن به خوبی مشخص نشده است.

هدف

ما اثر عصاره الکلی دانه Momordica charantia بر روی سیستم تولیدمثلی و تستوسترون پلاسما و مایع منی در موش های صحرایی نر ویستار بررسی کردیم.

مواد و روش ها

گروه کنترل 1 روزانه ml DMSO 1 دریافت کرد. گروه تجربی 2 و 3 روزانه 400 و 800 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن عصاره حل شده در ml DMSO 1 را از طریق گاواژ دریافت کرد. موش ها 42 روز عصاره را دریافت کردند و به مدت 14 روز بعدی عصاره به آنها داده نشد (56 روز). تغییرات در وزن بدن، باروری، خصوصیات تولیدمثلی آسیب بافتی بیضه و سطح تستوسترون پلاسما و منی بین 3 گروه مقایسه شد.

نتایج

400 و 800 میلی گرم عصاره به ازای هر کیلوگرم وزن بدن منجر به ضدباروری در روز 42 شد (به ترتیب 0/001=p و 0/001=p) و منجر به ضدباروری موقت در روز 56 در مقایسه با گروه کنترل شد (به ترتیب 0/347=p و0/347=p). در روز 42 کاهش معنی داری در قطر لوله های سمینی فر و اپی دیدیم، تراکم اسپرماتید، تولید اسپرم روزانه و اسپرم دم لپی دیدیم، حرکت اسپرم و قدرت حیات آن (0/05˂p) مشاهده شد. تغییرات پاتولوژیک در لوله های سمینی فر نشان دهنده آتروفی، تغییر بافت اپی تلیوم، هسته پیکنوز و سلول بزرگ چندهسته ای بود. سلول پلاسما، سلول بزرگ چندهسته ای و فقدان اسپرماتوزوا به ویژه در دم اپی دیدیم موش صحرایی که 800 میلی گرم عصاره دریافت کرده بود دیده شد. به علاوه mg/kg 400 و 800 منجر به کاهش سطح تستوسترون منی (به ترتیب 0/021=p و 0/001=p) و سطح تستوسترون پلاسما (به ترتیب 0/036=p و 0/002=p) در مقایسه با گروه کنترل شد.

نتیجه گیری

ناباروری ایجاد شده توسط 400 به ویژه 800 میلی گرم عصاره الکلی دانه Momordica charantia به ازای هر کیلوگرم وزن بدن مربوط به اثر سمی مستقیم بر روی لوله های سمینی فر و اپی دیدیم و کاهش سطح تستوسترون پلاسما و منی می باشد که منجر به تاثیر بر روی حرکت اسپرم، زنده بودن اسپرم، مورفولوژی نرمال اسپرم و سلامت غشای آکروزوم می شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
695 تا 704
لینک کوتاه:
magiran.com/p1340517 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!