مقایسه دو نوع فعالیت بدنی در آب و خشکی بر فاکتورهای مرتبط با سلامت زنان سالمند (60 تا 75 ساله)

پیام:
چکیده:
مقدمه
سالمندان یکی از اقشار آسیب پذیر هر جامعه ای را تشکیل می دهند، مهمترین مساله در بهبود سلامت و کیفیت زندگی سالمندان به حفظ استقلال بالای آنها در فعالیت های جسمانی و ادامه زندگی به صورت فعال مربوط می شود. هدف از تحقیق حاضر، مقایسه تاثیر دو نوع فعالیت بدنی در آب و خشکی بر فاکتورهای مرتبط با سلامت (تعادل، انعطاف پذیری، استقامت قلبی – عروقی، قدرت عضلانی، استقامت عضلانی، چابکی) زنان سالمند می باشد.
مواد و روش ها
تعداد 42 زن سالمند واجد شرایط (60 تا75 ساله) انتخاب و در دو گروه تمرین در خشکی (21 نفر) و تمرین در آب (21 نفر) طبقه بندی شدند. تعادل (آزمونY)، انعطاف پذیری بالاتنه (آزمون کشش پشت) و انعطاف پذیری پایین تنه (آزمون نشستن و رسیدن)، قدرت عضلانی بالا تنه (آزمون خم کردن بازو)، قدرت عضلانی پایین تنه (آزمون برخاستن از صندلی)، چابکی (آزمون 8 فوت راه رفتن) و برای استقامت قلبی – عروقی (آزمون های 6 دقیقه راه رفتن و 2 دقیقه گام برداری) قرار گرفت. نمونه ها بعد از انجام تمرین مورد اندازه گیری قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون t مستقل آنالیز شدند(P< 0/05).
یافته ها
نتایج تحقیق نشان داد، که تفاوت معناداری بین دو گروه خشکی و آب در خصوص تعادل چشم بسته، تعادل خلفی جانبی، استقامت قلبی-عروقی (P> 0/05) مشاهد شد، اما در سایر متغیرها (P< 0/05) تفاوت معناداری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
از یافته های این تحقیق می توان نتیجه گیری کرد که بکارگیری تمرینات در آب و خشکی منجر به بهبود تمامی فاکتورهای مرتبط با سلامت سالمندان می شود، اما تمرینات در خشکی منجر به افزایش استقامت قلبی عروقی و تعادل در سالمندان می شود. با این وجود مطالعات بیشتری با حجم نمونه بالاتر و در گروه های مختلف سالمندان جهت تعیین تاثیر طولانی مدت این تمرینات پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
559 تا 568
لینک کوتاه:
magiran.com/p1341940 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!