بررسی تاثیر بازی های کامپیوتری بر سطح توجه کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی و بیش فعالی

پیام:
چکیده:
مقدمه

اختلال کم توجهی و بیش فعالی الگوی کاهش توجه پایدار، بیش فعالی و رفتارهای تکانشی است که معمولا از سنین کودکی شروع شده و تا بزرگسالی ادامه پیدا می کند. علائم اولیه این بیماری به وسیله مداخلات دارویی درمان می شوند، ولی سایر علائم به وسیله ترکیبی از رویکردها قابل درمان است. مطالعات اخیر روی تاثیرگذاری تکنولوژی های نرم افزاری مثل بازی های کامپیوتری، بر حواسپرتی و حرکات اندام ها متمرکز شده است. پژوهش حاضر در خصوص بررسی تاثیر بازی های کامپیوتری بر سطح توجه کودکان 7 تا 12 سال مبتلا به اختلال کم توجهی و بیش فعالی انجام شد.

مواد و روش ها

در این پژوهش، 18 کودک مبتلا به اختلال کم توجهی و بیش فعالی مراجعه کننده به بخش روانپزشکی درمانگاه امام رضا (ع) شهر شیراز، به صورت نمونه گیری آسان انتخاب شده و به صورت نیمه تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل جای گرفتند. گروه مداخله هر یک 14 جلسه 40 دقیقه ای تحت مداخله بازی های کامپیوتری قرار گرفتند. سطح توجه هر دو گروه با استفاده از آزمون عملکرد پیوسته (Continuous Performance Test یا CPT) قبل و بعد از مداخله مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون های من ویتنی و ویلکوکسون در نرم افزار آماری SPSS نسخه 18 تحلیل و بررسی گردید.

یافته ها

در این پژوهش چهار فاکتور سطح توجه در آزمون عملکرد پیوسته یعنی تعداد پاسخ های صحیح، خطاهای حذف، خطاهای ارائه و سرعت عمل مورد بررسی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل نتایج آماری نشان دادند که سرعت عمل در گروه مداخله بعد از مداخله کاهش یافته و از نظر آماری تفاوت معنادار بوده است (P=0/02) اما در بقیه فاکتورها تفاوت معناداری بین گروه های تحت مداخله مشاهده نشد.

نتیجه گیری

نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که مداخله بازی های کامپیوتری تاثیر معناداری بر فاکتورهای سطح توجه آزمون عملکرد پیوسته نداشته است و تنها عاملی که بعد از مداخله بهبود داشته است سرعت عمل کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی و بیش فعالی در گروه مداخله بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
528 تا 538
لینک کوتاه:
magiran.com/p1341944 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!