پهنه بندی خطرات سیل در مناطق شهری با استفاده از WMS و HEC-RAS، مطالعه موردی: اشنویه، استان آذربایجان غربی

پیام:
چکیده:
با توجه به وقوع سیلاب های خسارت زا در اکثرحوزه های آبخیز کشور، ضرورت ایجاد سامانه های پیش بینی، پهنه بندی و نیز برآورد سیل دراین حوضه ها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر با افزایش قابلیت دسترسی به اطلاعات رقومی و کارآیی تحلیل های کامپیوتری، سامانه اطلاعات جغرافیایی(GIS)، نقش به سزایی را در مدل سازی هیدرولوژیکی و هیدرولیکی ایفا می نماید. نرم افزار ((WMSاز جمله نرم افزارهای جدیدی است که به پهنه بندی سیلاب می پردازد. دراین تحقیق بخشی از رودخانه گلاز که از داخل شهر اشنویه عبور می کند ودارای پتانسیل سیل خیزی نسبتا بالایی بوده و خسارات زیادی بر زیر ساخت های شهری وارد کرده است، انتخاب، و هدف اصلی این تحقیق مطالعه پتانسیل و پهنه بندی سیل در منطقه فوق است. به منظور برآورد سیل، با توجه به موجود بودن ایستگاه هیدرومتری و داده های تاریخی حداکثر سیل لحظه ای، از توزیع های آماری نرمال، لوگ نرمال دو پارامتری، لاگ نرمال سه پارامتری، لاگ پیرسن تیپ III و گامبل استفاده و به منظور تعیین توزیع برتر از تست PPCC استفاده شد. برای پهنه بندی عمق سیل، پس از آن که پروفیل سطح آب به وسیله مدل HEC-RAS و به ازای دوره برگشت های 25، 50 و 100 سال محاسبه شد، نتایج به نرم افزار WMS وارد شد که منجر به تولید نقشه های پهنه بندی سیل در طول مسیر آن در شهر شد. نهایتا نقشه های پهنه بندی خطرات سیلاب با تعریف تابع خطر، در محدوده شهر تهیه شد. نتایج نشان داد که رودخانه گلاز در محدوده شهر اشنویه، به دلیل مدیریت های ناصحیح و غیر اصولی، مقطع اصلی خود را از دست داده و بیش تر به یک کانال تبدیل شده است و مقطع این رودخانه قابلیت عبور سیلاب های با دوره برگشت 25 سال به بالا را ندارد. به همین منظور خسارات ناشی از سیل در این شهر در دوره برگشت های بالا، غیر قابل جبران خواهد بود. با توجه به این نقشه ها، مواضع پر خطر در شهر قابل تفکیک و شناسایی بوده و می توانند در خصوص برنامه ریزی های شهری اولویت بندی شوند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1342044 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!