ارتباط سندرم متابولیک و سطح سرمی 25 هیدروکسی ویتامین D

پیام:
چکیده:
زمینه
وقوع هم زمان عوامل خطرساز برای هم دیابت نوع دو و هم بیماری عروق کرونر، نشان از وجود «سندرم متابولیک» دارد. مطالعات نشان داده اند که ویتامین D ارتباط معکوس با اجزای سندرم متابولیک از قبیل نمایه جرمی بدن (BMI)، فشارخون سیستولیک، اندازه دور کمر، قندخون ناشتا، مقاومت به انسولین و LDL کلسترول دارد. بنابراین در این مطالعه ارتباط سندرم متابولیک و سطح ویتامین D بررسی گردید.
مواد و روش ها
در این مطالعه مورد- شاهدی، از بیماران مراجعه کننده به درمانگاه های خصوصی و دولتی، به روش نمونه گیری آسان، 70 بیمار مبتلا به سندرم متابولیک و 70 بیمار دارای اضافه وزن که مبتلا به سندرم متابولیک نبودند، انتخاب شدند. آزمایش های مختلف جهت بررسی پروفایل لیپید، 25 هیدروکسی ویتامین D، انسولین و قندخون ناشتا انجام شد. فشار خون اندازه گیری و معاینات گوناگون مانند دورکمر، وزن و قد انجام شد. سندرم متابولیک بر اساس معیارهای ATPIII، تشخیص داده شد و سطح 25 هیدروکسی ویتامین D سرم با استفاده از آزمون Mann-Whitney –U و Student –t-test در دو گروه مقایسه شد.
یافته ها
شرکت کنندگان در این مطالعه 63 درصد زن بودند. شیوع کمبود ویتامین D برحسب 20D (OH)25 نانوگرم بر میلی لیتر، 71/4درصد و 26/2 درصد به ترتیب در گروه متابولیک و کنترل بود. میانگین ویتامین D در گروه متابولیک 22±20 و در گروه کنترل 17±27 نانوگرم بر میلی لیتر بود (P=0.01).
نتیجه گیری
یافته های بررسی کنونی نشان می دهد که بین کمبود ویتامین D و سندرم متابولیک ارتباط مشخصی وجود دارد و کمبود ویتامین D با مکانیسم های مختلف در ایجاد سندرم متابولیک نقش دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1188 تا 1194
لینک کوتاه:
magiran.com/p1344085 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!