تاثیر هیستوپاتولوژیک نیتریت سدیم بر طحال در موش های صحرایی نر و ماده

پیام:
چکیده:
زمینه
نیترات و نیتریت ازکلیدی ترین افزودنی ها در تولید فرآورده های گوشتی عمل آوری شده محسوب می شوند، به رغم تمام مزایای تکنولوژیکی نیتریت، ایجاد مواد سرطان زای نیتروزآمین نگرانی هایی را در مورد استفاده از این افزودنی به همراه داشته است. در این مطالعه، اثرات هیستوپاتولوژیکی نیتریت سدیم بر بافت طحال در موش صحرایی نر و ماده بالغ بررسی شد.
مواد و روش ها
در مطالعه حاضر 60 سر موش صحرایی نر و ماده بالغ نژاد ویستار به طور تصادفی بر اساس جنسیت به 6 گروه 10 تایی تقسیم و به مدت 60 روز تحت مداخله قرار گرفتند. هر یک از دو جنس (نر و ماده) به سه گروه دریافت کننده ی دوز حداقل نیتریت سدیم (روزانه 175 میلی گرم به ازای یک کیلوگرم وزن بدن)، گروه دریافت کننده دوز حداکثر (روزانه 350 میلی گرم به ازای یک کیلوگرم وزن بدن) و گروه کنترل تقسیم شدند. موش های صحرایی نیتریت سدیم را از طریق آب شرب دریافت می کردند. در پایان روز 60 با استفاده از پنبه آغشته به اتر در جار بیهوشی، بیهوش گردیدند. پس از بیهوشی، خونگیری از بطن چپ صورت گرفت و بافت طحال از بدن حیوان خارج و جهت بررسی تغییرات بافتی از آن ها مقاطع بافتی تهیه گردید. رنگ آمیزی نمونه ها به روش هماتوکسیلین - ائوزین انجام گرفت. فاکتورهایی نظیر ویژگی های بافتی (مورفومتریک و مورفولوژیک بافت طحال) و تغییرات وزن بدن قبل و بعد از آزمایش و میزان نیتریک اکساید خون (NOx) در هر دو جنس مورد بررسی قرار گرفت. در انتها نتایج به دست آمده به وسیله نرم افزار SPSS ویرایش 17 مورد بررسی آماری قرار گرفت و از آزمون تی مستقل (t-test) و آنالیز واریانس یک طرفه استفاده شد. P value کمتر از 0/05 به عنوان اختلاف معنی دار آماری گزارش گردید.
یافته ها
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که مصرف نیتریت سدیم، التهاب زمینه از نوع تک هسته ایی (Mononuclear) در هر دو جنس، خصوصا در اطراف پالپ ها را به وجود می آورد. همچنین در هر دو جنس میزان نیتریک اکساید (NOx) در خون حیوانات، در گروه دریافت کننده دوز 350 میلی گرم بر کیلوگرم نیتریت سدیم و گروه دریافت کننده 175 میلی گرم بر کیلوگرم در مقایسه با گروه کنترل به صورت معناداری افزایش یافته بود.
نتیجه گیری
نتایج پژوهش حاضر وسایر پژوهش های انجام شده نشان می دهد که نیتریت سدیم باعث آسیب به عروق خونی، کبد، طحال و دیگر ارگان ها می شود.لذا بر لزوم جایگزینی نیتریت سدیم با دیگر مواد نگه دارنده در مواد غذایی تاکید دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1160 تا 1167
لینک کوتاه:
magiran.com/p1344088 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!