بررسی رابطه بین زردی نوزادی به عنوان علامت بالینی غیر اختصاصی و میزان بروزهیپوتیروئیدی کونژنیتال در نوزادان ارجاع شده به بیمارستان های آموزشی منتخب شهرستان مشهد

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
کم کاری کونژنیتال تیروئید بیماری خطیری است که در صورت تشخیص و درمان به موقع از عوارضی مانند عقب افتادگی ذهنی پیشگیری می شود. اغلب در بدو تولد، بدون علائم بالینی است ولی باعث تشدید یا طول کشیدن زردی نوزادی می-شود. هدف از انجام این مطالعه تعیین وجود رابطه بین زردی به عنوان علامت بالینی غیراختصاصی و کم کاری کونژنیتال تیروئید است.
روش بررسی
این مطالعه مقطعی روی140 نوزاد ترم سالم با سن 28-1 روز و میزان بیلی روبین توتال بیش ازmg/dl10 در چهار بیمارستان آموزشی انجام گرفت و تست های تیروئید در مورد آنان انجام شد. هورمون محرک تیروئید (TSH) به میزان بیش از mu/l10 و هورمون تیروکسین (T4) به میزان کمتر از μg/dl7 به عنوان کم کاری کونژنیتال تیروئید در نظر گرفته شد.
یافته ها
در 2/14% نمونه ها (3 نفر) سطح هورمون T4 پایین بود. با توجه به اینکه TSH در 2 نفر >mu/l10بود، با بررسی بیشتر تشخیص هیپوتیروئیدی به میزان یک مورد در 140 نوزاد گذاشته شد.
نتیجه گیری
در این مطالعه شیوع هیپو تیروئیدی در نوزادان مبتلا به زردی، 7:1000 بود. اکثر نوزادان مبتلا ابتدا بدون علامت بالینی اختصاصی هستند؛ بنابراین باید نسبت به تظاهرات بالینی غیر اختصاصی که زردی از زودرس ترین آنها است هشیار بود. تحت نظر داشتن این نوزادان و تکرار تست ها ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
248 تا 253
لینک کوتاه:
magiran.com/p1344140 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!