بررسی تاثیر عصاره دانه کدو بر روند یادگیری و حافظه فضایی موش صحرایی نر بالغ در ماز بارنز (Barnes maze)

پیام:
چکیده:
مقدمه
حافظه و نقش کلیدی آن در یادگیری از دیرباز مورد توجه انسان ها قرار داشته است؛ به طوری که آن ها همواره در پی راه هایی بوده اند که باعث تقویت حافظه شود و از کاهش و نقص آن جلوگیری کند. در تحقیق حاضر، اثر عصاره هیدروالکلی دانه کدو بر یادگیری و حافظه موش صحرایی نر بالغ مورد بررسی قرار گرفت.
روش
برای این منظور موش های صحرایی نر بالغ با محدوده وزنی 220-180 گرم به 7 گروه هشت تایی تقسیم شدند و در قالب گروه های شاهد، شم (گروه های شاهد و شم آب و غذای معمولی در اختیار داشتند، فقط گروه شاهد یک هفته مانده به انجام آزمایش از آب مقطر به صورت گاواژ استفاده کرد) و تجربی قرار گرفتند. گروه های تجربی روزانه دوزهای 100، 200، 400 و 800 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن عصاره هیدروالکلی دانه کدو را به مدت 17 روز دریافت کردند و پس از گذشت 12 روز از دریافت عصاره، آموزش شروع شد. عمل تجویز عصاره نیز هم زمان با آموزش انجام گردید و در روز 18 بدون تجویز عصاره، تست حافظه از حیوانات گرفته شد.
یافته ها
حافظه فضایی در گروه های دریافت کننده عصاره به طور معنی داری افزایش یافت (0/05 > P) و این افزایش نسبت به گروه شاهد و شم به صورت وابسته به دوز عمل کرد.
نتیجه گیری
تجویز عصاره هیدروالکلی دانه کدو به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا (اسید اولئیک و لینولئیک اسید) و ویتامین E و D باعث افزایش حافظه فضایی و یادگیری می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
551
لینک کوتاه:
magiran.com/p1344683 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!