تغییرات رشد و هماتولوژی در گربه ماهی رنگین کمان (Pangasianodon hypophthalmus) به عنوان یک گونه زینتی تغذیه شده با جیره محتوی نوکلئوتید

پیام:
چکیده:
اثر جیره محتوی نوکلئوتید تجاری بر رشد و برخی پارامترهای هماتولوژی در گربه ماهی رنگین کمان (Pangasianodon hypophthalmus) مورد بررسی قرار گرفت. به این منظور سطوح مختلف نوکلئوتید (0، 0/25، 0/5، 0/75 و 1%) در جیره پایه افزوده و بچه گربه ماهیان با میانگین وزنی 0/11 ± 1/52 گرم برای مدت 10 هفته مورد تغذیه قرار گرفتند. نتایج نشان داد که تغذیه ماهیان با جیره حاوی نوکلئوتید منجر به بهبود وزن نهایی، افزایش وزن، ضریب تبدیل غذایی و ضریب رشد ویژه نشد (P>0.05). افزودن نوکلئوتید به جیره در محدوده 0/75-1% تنها منجر به افزایش فاکتور وضعیت در مقایسه با گروه شاهد شد (P<0.05). تغذیه با جیره های محتوی نوکلئوتید باعث ایجاد اختلاف معنی داری در میزان هموگلوبین، هماتوکریت، میانگین هموگلوبین گلبولی، میانگین حجم گلبولی، تعداد گلبول سفید و قرمز و نسبت آن ها در مقایسه با گروه شاهد نشد (P>0.05). با این وجود برخی تغییرات معنی دار در پارامترهای هماتولوژیک شامل میزان هموگلوبین و هماتوکریت درون گروه های ماهیان تغذیه شده با نوکلوتید مشاهده شد (P<0.05). بر اساس نتایج می توان بیان داشت که افزودن نوکلئوتید به جیره گربه ماهی رنگین کمانی، فاقد تاثیر شگرف بر پارامترهای رشد و فاکتورهای خونی است.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
262 تا 265
لینک کوتاه:
magiran.com/p1344790 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!