مقایسه تاثیر شستشوی ناحیه دستیابی عروقی همودیالیز توسط بیمار با بتادین اسکراب و صابون بر فراوانی و زمان بروز التهاب و عفونت آن ناحیه

چکیده:
مقدمه
با وجود اجرای تدابیر پرستاری برای ضدعفونی ناحیه دستیابی عروقی در همودیالیز، 23 تا 73 درصد از باکتریمی ها در این بیماران در این ناحیه اتفاق می افتد. مشارکت مددجویان در شستشوی این ناحیه ممکن است کمک کننده باشد.
هدف
تعیین تاثیر شستشوی ناحیه دستیابی عروقی توسط بیمار با بتادین اسکراب و صابون بر فراوانی و زمان بروز التهاب و عفونت آن ناحیه.
روش
این کارآزمایی بالینی تصادفی بر روی 62 بیمار داوطلب دو مرکز همودیالیز شهر مشهد در دو گروه بتادین و صابون صورت گرفت. قبل از شروع دیالیز، شستشوی محل دستیابی عروقی در دو گروه بتادین و صابون توسط خود بیمار انجام می شد. سنجش التهاب در یک دوره یک ماهه با مقیاس التهاب انجمن تزریقات وریدی و پایش عفونت با کشت ترشحات ناحیه دستیابی عروقی انجام شد. داده ها با استفاده از مقیاس سنجش التهاب انجمن تزریقات وریدی جمع آوری گردید. یافته ها با استفاده از آزمون های مجذورکای، تی مستقل و تحلیل بقاء به وسیله نرم افزار SPSS نسخه 5/11 تحلیل شد.
یافته ها
دو گروه قبل از مداخله از نظر متغیرهای سن، جنس، قندخون، نوع دستیابی عروقی و وضعیت تاهل همگن بودند. در دوره یک ماهه، بروز التهاب در گروه صابون 7/96 درصد و در گروه بتادین 1/53 درصد بود (001/0p<). زمان بروز التهاب در گروه بتادین (3/2±8/4 جلسه) طولانی تر از گروه صابون (2/3±5/4 جلسه) بود؛ اما این تفاوت معنی دار نبود (06/0p=).
نتیجه گیری
مشارکت مددجویان در شستشوی ناحیه دستیابی عروقی به ویژه با محلول بتادین علاوه بر ضدعفونی معمول پرستاران، می تواند از بروز التهاب بکاهد. مطالعه بیشتر در خصوص تاثیر شستشو در به تاخیر انداختن زمان بروز التهاب مورد نیاز است.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1345580 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!